Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stenström/Red Cell – från vaggan till graven

Publicerad: 8 augusti 2013, 12:50

Stenström drog igång sin verksamhet i slutet på 1980-talet. Den WPP-ägda byrån avvecklas nu till stora delar. Något beslut har ännu inte fattats om det fåtal personer som finns kvar på byrån eller vad man ska göra med varumärket, men en möjlig väg är att den blir en del av Ingo.


Ämnen i artikeln:

Stenström Red CellIngo

– Vi har visserligen bistått byrån med digital kompetens och liknande i takt med att Stenströms verksamhet har krympt, men det är ju inte så mycket kvar att integrera så att säga. Och det är ju just därför som byrån avvecklas, säger Håkan Karlsvärd, vd på Ingo.

Resumé har också sökt den ytterst ansvarige för Stenström/Red Cell, Mads Winter, utan framgång.

Stenström drog igång vid slutet av 1980-talet.

Byrån grundades av Greger Stenström, som endast har kopplats in som konsult från gång till annan under senare år, Bertil Åström och Nils Lyberg.

Stenström är nog allra mest känt för den klassiska reklamen kring Bregottfabriken. Byrån har också präglats av extremt långa kundsamarbeten.

Audi började man med redan från början, men tappade i slutet av 2011.
Bregott var också med från start.

WPP köpte byrån våren 2004. Byrån bytte då namn till Stenström/Red Cell.

Red Cell var ett initiativ som gick ut på att hitta starka lokala byråer och låta dessa agera relativt självständigt.

Stenatröm/Red Cell har idag ett kontor vid Mäster Samuelsgatan, men har haft två kontor under mer framgångsrika dagar– ett vid Nybrokajen samt ett kontor vid Stureplan.

Då Resumé talar med Greger Stenström är han fullt upptagen med sin egen seminarieverksamhet Motivation.se och har inte tid att prata om byråns utveckling:

– Det var nio år sedan vi sålde Stenströms så du får ta det med byråns ekonomidirektör Ylva Åslund, säger han.

Hon har inte heller tid att prata, utan måste med ett flygplan.

Ingos vd Håkan Karlsvärd uppger att inget är bestämt om hur man ska göra med det som återstår av den en gång så framgångsrika byrån:

– Det förs en dialog hur man ska göra rent strukturellt med de fåtal personer som finns kvar, men inget beslut är fattat, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Stenström Red CellIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.