Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Steve Jobs-effekten – Apple tappar

Publicerad: 24 januari 2013, 07:43

Foto: Pressbild.

Apple redovisar ett resultat per aktie på 13,81 dollar för det första kvartalet 2013 – motsvarande kvartal förra året låg på 14,03 dollar. Apple överträffade visserligen analytikernas förväntningar på 13,53 dollar per aktie, men aktien sjönk med cirka 6 procent.


Ämnen i artikeln:

Steve JobsApple

Apple gjorde Wall Street-analytikerna besvikna med sin rapport för det  kvartalet 2013.

Bolaget överträffade visserligen analytikernas  förväntningar att redovisa ett resultat per aktie på 13,53 dollar –  Apple visade ett resultat per aktie på 13,81 dollar.

Analytikerna  hade dock räknat med 50 miljoner sålda iPhone i stället för de 47,8 miljoner  iPhone som såldes under kvartalet, enligt TT.

Apples aktie sjönk med 6 procent ned till 482 dollar, vilket kan jämföras med förra årets toppnotering på 700 dollar.

Apples  kursras beror framförallt på en oro för om bolaget ska klara av att  ligga långt fram när det gäller sin innovativa förmåga efter att Steve  Jobs har avlidit.

Ett tecken på att det går år fel håll är att konkurrenterna har  knappat in och i vissa fall även slagit Apple inom områden där man  brukar vara som allra starkast.

Apple ökade dock sin omsättning till 54,5  miljarder dollar, men detta var  något längre än analytikernas förväntningar  – 54,7 miljarder dollar.

Vinst efter skatt blev 13,07 dollar, vilket var 0,01 dollar lägre än motsvarande kvartal för ett år sedan.

Apples  prognos för Q2 ligger på 41-43 miljarder dollar. Här hade analytikerna  räknat med 45,5 miljarder dollar, enligt Bloombergs sammanställningar.

Apple redovisade en försäljning på 22,9 miljoner iPad, vilket i alla fall låg i linje med analytikernas förväntningar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Steve JobsApple

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.