Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 14 mars 2012, 13:25
Hallvarsson & Halvarsson har tappat corporate reporting-uppdraget för TeliaSonera, men byråns vd Martin Petersson hänger inte läpp: "Jag vill naturligtvis inte förminska betydelsen av TeliaSonera-uppdraget"
Foto: Pressbild.
Idag, onsdag, kunde resume.se berätta att Narva tagit över Hallvarsson & Halvarssons prestigefulla corporate reporting-uppdrag för TeliaSonera: – Vi gör 50-60 årsredovisningar per år och att någon byter kommunikationspartner får vi leva med, men det är självklart tråkigt, säger Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson.
Hallvarsson & Halvarsson började arbeta med TeliaSoneras corporate reporting-del 2007. Bolaget var först ut i Sverige med att gå från tryckta årsredovisningar till helt digitala motsvarigheter.
Martin Petersson tycker att TeliaSonera är mycket duktiga inom området och anser att byrån har haft stor nytta av att ha arbetet med en riktig pionjär i det avseendet:
– Vi ser en tydlig trend i att corporate reporting även blir digitalt i övriga Europa. Vi arbetar exempelvis arbetat med Telecom Italia och hjälper dem med en resa motsvarande den som TeliaSonera har genomfört, säger Martin Petersson.
Hallvarsson & Halvarsson gör cirka 50-60 årsredovisningar per år och området växer sakta, men säkert:
– Vi har redan en ganska dominerande marknadsandel inom just det området så det är klart att vi kanske inte växer lika snabbt som inom andra områden, där vi inte är lika dominerande, säger Martin Petersson.
Han vill inte kommentera vad TeliaSonera har gett för förklaring till att man i stället har valt att börja arbeta med Narva, men menar att byrån får in fler uppdrag än vad man förlorar inom corporate reporting.
Hallvarsson & Halvarsson har idag cirka 100 medarbetare och en byråintäkt på 130 miljoner kronor per år.
Martin Petersson vill inte gå in på vad bolaget hade för finansnetto under 2011 eftersom byrån numera ingår i King Worldwide och därmed inte särredovisar sitt resultat.
Han ger ändå en fingervisning om att just finansiell kommunikation står för en betydande del av intäkterna.
Martin Petersson uppger också att han visserligen tycker att det är tråkigt att byrån förlorar TeliaSonera-affären, men menar samtidigt att det inte är något man står och faller med:
– Vi har inte behövs dra ned eller liknande, utan byrån växer med tvåsiffriga procenttal varje år. Jag vill naturligtvis inte förminska betydelsen av TeliaSonera-uppdraget, men faktum är att det stod för någon procent av våra intäkter, säger Martin Petersson.
Karl-Johan Byttner