Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Stod för någon procent av våra intäkter”

Publicerad: 14 Mars 2012, 13:25

Hallvarsson & Halvarsson har tappat corporate reporting-uppdraget för TeliaSonera, men byråns vd Martin Petersson hänger inte läpp: "Jag vill naturligtvis inte förminska betydelsen av TeliaSonera-uppdraget"

Foto: Pressbild.

Idag, onsdag, kunde resume.se berätta att Narva tagit över Hallvarsson & Halvarssons prestigefulla corporate reporting-uppdrag för TeliaSonera: – Vi gör 50-60 årsredovisningar per år och att någon byter kommunikationspartner får vi leva med, men det är självklart tråkigt, säger Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson.


Ämnen i artikeln:

Hallvarsson & HalvarssonNarvaMartin PeterssonTeliaSonera

Hallvarsson & Halvarsson började arbeta med TeliaSoneras  corporate reporting-del 2007.  Bolaget var först ut i Sverige med att gå  från tryckta årsredovisningar till helt digitala motsvarigheter.

Martin  Petersson tycker att TeliaSonera är mycket duktiga inom området och  anser att byrån har haft stor nytta av att ha arbetet med en riktig  pionjär i det avseendet:
– Vi ser en tydlig trend i att corporate  reporting även blir digitalt i övriga Europa. Vi arbetar exempelvis  arbetat med Telecom Italia och hjälper dem med en resa motsvarande den  som TeliaSonera har genomfört, säger Martin Petersson.

Hallvarsson & Halvarsson gör cirka 50-60 årsredovisningar per år och området växer sakta, men säkert:
–  Vi har redan en ganska dominerande marknadsandel inom just det området  så det är klart att vi kanske inte växer lika snabbt som inom andra  områden, där vi inte är lika dominerande, säger Martin Petersson.

Han  vill inte kommentera vad TeliaSonera har gett för förklaring till att  man i stället har valt att börja arbeta med Narva, men menar att byrån  får in fler uppdrag än vad man förlorar inom corporate reporting.

Hallvarsson & Halvarsson har idag cirka 100 medarbetare och en byråintäkt på 130 miljoner kronor per år.

Martin  Petersson vill inte gå in på vad bolaget hade för finansnetto under  2011 eftersom byrån numera ingår i King Worldwide och därmed inte  särredovisar sitt resultat.

Han ger ändå en fingervisning om att just finansiell kommunikation står för en betydande del av intäkterna.

Martin  Petersson uppger också att han visserligen tycker att det är tråkigt  att byrån förlorar TeliaSonera-affären, men menar samtidigt att det inte  är något man står och faller med:
– Vi har inte behövs dra ned  eller liknande, utan byrån växer med tvåsiffriga procenttal varje år.  Jag vill naturligtvis inte förminska betydelsen av  TeliaSonera-uppdraget, men faktum är att det stod för någon procent av  våra intäkter, säger Martin Petersson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.