Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stoppad säsong av Äntligen Hemma – så dyrt blir det för TV4

Publicerad: 23 oktober 2017, 13:05

I 20 år har Äntligen Hemma varit en kassako för TV4 med sponsor- och reklamintäkter på uppemot 68 miljoner kronor per år. Mycket talar för att kanalen kommer att betala produktionsbolaget Meters kostnader efter Martin Timells alla övertramp.


Ämnen i artikeln:

#MeTooMartin TimellÄntligen HemmaTV4

I svallvågorna av #MeToo-kampanjen förra veckan blottades svåra oegentligheter kopplade till TV4:s prime time-format Äntligen Hemma. Flera kvinnor trädde fram och berättade om år av sexuella trakasserier begångna av Martin Timell. Programledaren anklagas även för systematiskt användande av sexistiska, rasistiska och kränkande kommentarer. En assistent gick också ut och berättade om ett övergrepp hon utsattes för 2008.

Som en konsekvens av detta är Martin Timell avstängd från TV4, den nya säsongen av Äntligen Hemma stoppad och formatet är också bortplockat från TV4 Play. I förra veckan gjorde TV4 klart att man stoppar säsongen av Äntligen Hemma. Eftersom det är ett program som skrivs med långa avtal på tre-fyra säsonger beräknas produktionen gå ned i kostnad, och TV4:s nota landar på mellan 500 000-600 000 kronor per avsnitt, enligt Resumés källor. Det innebär en kostnad på mellan 6-7,2 miljoner kronor per säsong, exklusive Martin Timells ersättning. Kostnaden för en utebliven säsong beror också på i vilken period i avtalet man befinner sig.

Skandalen kommer även att bli en smäll för annonsaffären. Enligt beräkningar från de mediebyråer som Resumé har pratat med innebär Äntligen Hemma omkring 20 miljoner i säsong i reklamintäkter och mellan 12 och 14 miljoner kronor från de fyra varumärken som sponsrar programmet per säsong. Det ger årliga intäkter på mellan 64 och 68 miljoner kronor. Och skulle TV4 mot all förmodan återuppta sin satsning har sponsorerna Både Ohlssons Tyger och S-blommor hoppat av med anledning av Timell-skandalen, skriver Expressen. Även om Äntligen Hemma kommer att ersättas med andra format och annonsörer kommer det bli svårt att hämta hem det ratingmässiga tapp som storsatsningen är.

–  Det kommer at vara svårt att hitta ett format som ligger på motsvarande nivå ratingmässigt, säger Johnnie Åkerström, partner och delägare på mediebyrån Bizkit Havas till Resumé.

Hur viktigt skulle du bedöma att Äntligen Hemma är för TV4?
– Inte jätteviktigt. Det handlar om en prime time-slot i veckan kanalen kommer att hämta in reklamintäkterna på något sätt. Men samtidigt är programmet en kulturbärare för TV4 eftersom det har rullat i 20 år. Det är ett större moraliskt bakslag än ekonomiskt.

Patrick Wallin på Mediacom är inne på samma linje.

– De kommer att tappa intäkter eftersom de format som läggs in som ersättare inte når upp till Äntligen Hemmas rating. Säg att det programmet har en 8 i rating och ersatts av ett program med 5. Då kommer de ganska snabbt att tappa miljoner. Men det handlar om vilket format som ersätter och mellanskillnaden mellan det formatet och Äntligen Hemma. Men det är lätt att missförstå och tro att TV4 kommer göra större intäktstapp på grund av det här än vad som är fallet, säger Patrick Wallin till Resumé.

I morgon skulle Äntligen Hemma egentligen sändas i TV4 men denna vecka kommer det att ersättas av "Felix möter Ingvar Kamprad". Med start nästa vecka sänder TV4 satt den inköpta kanadensiska serien "Cardinal".

En svår knäckfråga att lösa för TV4 och produktionsbolaget Meter blir vem som kommer att betala för vad när den inspelade säsongen av äntligen hemma läggs på is. Bland annat har produktionsbolaget bekostat en del av produktionen med hjälp av produkter från kända byggvaruhus som exponeras. Företag som nu kommer att kräva pengarna tillbaka. Enligt Resumés källor ligger det nära till hands att TV4 i slutändan kommer stå för dessa kostnader och ordna upp situationen med produktionsbolagen även om det inte kommer att bli enkelt.

– Utan att ha full insyn i avtalen så kommer det att bli väldigt stökigt för alla aktörer att komma överens här. Är det produktionsbolagets eller TV4:s ansvar när programledaren gör etiska övertramp, säger Patrick Wallin.

Han tycker det är positivt att TV4:s vd Casten Almqvist signalerade i fredags att kanalen kommer att se över sina avtal med produktionsbolagen och ta fram en ny policy om arbetsförhållanden.

– Man måste tydliggöra vem som är ansvarig när sådant här sker.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.