Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stor förlust för Svenskan

Publicerad: 27 februari 2009, 08:48

Schibsted redovisade kraftigt sjunkande vinster under fjärde kvartalet.
Koncernen har vänt från en rörelsevinst på en kvarts miljard till en förlust på 100 miljoner det senaste året.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetAftonbladetSchibsted

Schibsted gör under fjärde kvartalet en gigantisk nedskrivning på över 1,5 miljard. Det gör att resultatet på sista raden blir en förlust på över 2 miljarder norska kronor.

Schibsted tar nu till drastiska åtgärder för att återställa lönsamheten. Ett besparingsprogram på hela 1 miljard norska kronor aviseras i samband med kvartalsrapporten. I Sverige är det Aftonbladet som ska stå för den största delen. Kvällstidningen ska spara 145 miljoner norska kronor. Svenska Dagbladet har fått sparbeting på 45 miljoner.
– Det kom knappast som någon överraskning. Vi har under en längre tid arbetat med olika besparings- och samarbetsstrategier som ett sätt att möta såväl medias snabba strukturomvandling som lågkonjunkturen", säger Aftonbladets vd Carl Gyllfors.

Aftonbladet redovisar trots nedgången i konjunkturen en vinst på 320 miljoner kronor för 2008. Det är nästan en miljon om dagen. Men nedgången i fjärde kvartalet är tydlig. Koncernens rörelseresultat föll då från 81 miljoner 2007 till 45 miljoner. Störst är vinstfallet för nätverksamheten där vinsten gick från 72 till 22 miljoner kronor. Under kvartalet sjönk intäkterna med hela 20 procent. Men den största förklaringen är att Blocket och Byt bil inte är med i räkenskaperna. Korrigerat för det ökade nätintäkterna med 8 procent.

Papperstidningen backade intäkterna med 3 procent. Upplageintäkten backade med 4 procent medan annonsingången backade med 1 procent. Resultatet blev 38 miljoner att jämföra med 74 miljoner i fjol.

För Svenska Dagbladet blev det betydligt tuffare. Sista kvartalet 2007 blev vinsten 14 miljoner. Ett år senare har det vänts till en förlust på 12 miljoner och Svenskans koncern redovisar ett minus på 6 miljoner för helåret.

Annonsintäkterna för papperstidningen backade med sju procent och upplageintäkten med en procent under fjärde kvartalet.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.