Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stor intervju med Jan Helin

Publicerad: 22 april 2016, 08:29

Stor intervju med Jan Helin i nya numret av Resumé.

Foto: Kristina Sahlén

Jan Helin avtackades med tårar på Aftonbladet och möttes av applåder på Sveriges Television. Banker och försäkringsbolag hör av sig och vill att han ska peka ut riktningen i den digitala omställningen. Hur gick det till när murveln blev digital frälsare?


Ämnen i artikeln:

Public ServiceAftonbladetMediebranschenSVTTv-branschenJan Helin

Jan Helin hade liftat runt i USA och nått längst ­söderut, Key West, när han fick syn på fisken ovanför ­Ernest ­Hemingways skrivbord: En jättelik marlin, en spjutfisk, värdig den store berättaren. En sådan skulle Jan Helin fånga.

En fiskebåt tog honom utanför revet där Golfströmmen passerar och havet skiftar färg från turkost till mörkblått. Men det blev ingen spjutfisk. Jan Helin fick en guldmakrill i stället. Den påstås vara god att grilla, men Jan Helin var ute efter en trofé, inte en middag.

Trots sitt guldfärgade pannband, vassa små tänder och skimrande fjäll var makrillen sannerligen ingen machofångst. Om spjutfisk är Ernest Hemingway är makrill möjligen Ernst Brunner. Han ville ha den ovanför skrivbordet ändå, så Jan Helin spenderade sina sista dollar på att få den uppstoppad. Skinnet måste våtborstas för att återställa neonglansen som annars försvinner snabbt när fjällen torkar.

Det kostade en förmögenhet för en ung journalistpraktikant. Bara frakten till Sverige kunde ha fått Jan Helin att kontakta Centrala studiestödsnämnden. När fisken någon månad senare dök upp i ett paket i Sverige var det tydligt att Jan Helin hade blivit lurad. Det var fusk, helt klart. En avgjutning i plast som hade sprejats i skrikgult och kitschblått.

När Jan Helin träffade sin blivande fru Lotta framgick det med all önskvärd tydlighet att fisken inte skulle bli en del av familjen. På nåder fick den plats i en kartong på vinden. Det skulle dröja tills Jan Helin blev chef­redaktör på Aftonbladet och fick eget rum innan fisken äntligen fick sin givna plats, ovanför hans skrivbord. Det är inte fisken som är poängen, det är berättelsen.
– Jag tror att det finns två skäl till att man blir journalist. Antingen drivs man av att granska och att avslöja saker eller också av berättandet. Min drivkraft har väldigt tydligt varit berättandet, säger han när Resumé träffar honom en fredagseftermiddag i det hörnrum på Aftonbladet han städar ur.

Läs fortsättningen på den stora intervjun med SVT:s nytillträdda programdirektör i veckans nummer av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Markus Wilhelmson
red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.