Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Stor mediekoncern förvärvar Jacobsen

Publicerad: 13 Januari 2016, 08:32

Ett av Tysklands ledande förlag, Hubert Burda Media, har köpt det danska förlaget Jacobsen Publications som ger ut tidningarna; Allt om Handarbete, Kreativ Stickning, Burda Style, Burda Plus samt Burda Easy på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

AffärerTidskrifter

Med övertagandet kommer Burda International att ge ut Jacobsens Publications tidningar i större delen av Europa.

Jacobsen Publications grundades 2010 ur Ingelise förlag. Ägaren Lars Schilling Jacobsen har därefter vänt förlaget från konkurshot till en lönsam verksamhet som under det senaste räkenskapsåret kunde presentera ett överskott på 3,5 miljoner danska kronor jämfört med 1,7 miljoner danska kronor året före.

– Jacobsen Publications är en perfekt partner för vår verksamhet. Övertagandet gör det möjligt att utvecklas inom ett mycket intressant område samtidigt som vår kompetens inom handarbete förstärks generellt sett. Vi är dessutom mycket glada över att grundaren Lars Schilling Jacobsen kommer att vara kvar i företaget och leda verksamheten även fortsättningsvis, säger Olaf Holzhäuser, director business development of Burda International i ett pressmeddelande.

Tillsammans med utgivningen i Norden planerar Burda International att presentera förlagets handarbetstidningar även för en större publik ute i Europa.  Förlaget vill därtill undersöka möjligheten att ge ut nya tidningar på den svenska marknaden inom områdena mat och trädgård.

– Vi ser många fördelar med att få arbeta ännu närmare en av Europas största mediekoncerner. Medievärlden genomgår stora förändringar och med Burda som ägare av Jacobsen Publications kommer vi finnas på olika plattformar; i tryck, online och även möta våra läsare direkt på mässor och liknande events. Även om vi är små, så kan vi erbjuda Burda värdefull expertis och vi ser verkligen fram emot att göra Burdas varumärke mer känt på den nordiska marknaden, tillägger Lars Schilling Jacobsen, vd på Jacobsen Publications i ett uttalande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AffärerTidskrifter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.