Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 28 Juli 2016, 07:02
Facebook lockar nya annonsörer.
Foto: Colourbox
Facebook har lyckats få annonsörer att lägga mer pengar på mobil marknadsföring. Nu ökar de vinsten för andra kvartalet med 59,2 procent.
Facebook har länge varit och kommer fortsätta vara förbryllande för världens mediehus. Medan vissa gillar deras uppfinningsrikedom, finns det de som är oroliga över hur mycket annonspengar jätten faktiskt tar.
Nu står det klart att Facebook under andra kvartalet gjorde en vinst på 59,2 procent. Vinsten blev 2,05 miljarder dollar. Förra året var siffran 715 miljoner dollar. Omsättningen steg till 6,44 miljarder dollar, jämfört med 4,04 miljarder dollar under andra kvartalet 2015.
Och Facebook lyckas riktigt väl med att locka till sig annonsörer. Annonsintäkterna står för 63 procent av bolagets omsättning. Av Facebooks totala annonsintäkter står mobilannonsering för 84 procent.
It-jätten har under året satsat hårt på marknaden inom onlinevideo, där Snapchat och Youtube idag bjuder till konkurrens. Facebook Live är ett exempel på hur de ska kunna ta mer annonsintäkter.
Antalet aktiva månatliga användare på Facebook är 1,7 miljarder – 60 miljoner fler än samma tid i fjol.
Facebook-ägda Instagram har över 500 miljoner användare. Fotodelningsappen förväntas nå 1,5 miljarder dollar i annonsintäkter i mobilen under 2016.