Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Stora neddragningar på Kvällsposten

Publicerad: 5 oktober 2011, 08:40

Även Kvällsposten drar likt GT ner på antalet tjänster. Tidningens redaktion i Malmö ska krympa från 39 anställda till ett drygt 20-tal.


Ämnen i artikeln:

KvällspostenMartin KroonExpressen

Thomas Mattsson. Foto: Björn Elgstrand.

I går informerade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson redaktionerna på GT och Kvällsposten om besparingarnas effekter.  På GT ska halva redaktionen kapas. Även Kvällsposten i Malmö ska dra ner. Redaktionen ska gå från 39 till ett drygt 20-tal.

– Vi berättade om bakgrunden till varför också Expressen måste spara: nämligen omstruktureringen av mediebranschen med dessutom en vikande annonskonjunktur och förväntad upplagenedgång, skriver Thomas Mattsson i ett mejl.

Även på Kvällsposten blir den största förändringen att sidproduktionen försvinner till Stockholm.

– Vi har valt att behålla närvaron här nere i form av fotografer och reportrar. Vi kände att den närvaron var viktigare än att behålla sidproduktionen, säger Martin Kroon, som är tf chefredaktör på Kvällsposten, till Resume.se.

Exakt hur det ser ut med tjänster utöver sidproduktionen kan inte Martin Kroon berätta.
– Jag vill inte kommentera i detalj, säger Martin Kroon men han tror att redaktionen i framtiden kommer att bestå av 20 till 30 medarbetare.

Hur ska Kvällsposten fortsätta att vara konkurrenskraftig?
 – Man ska veta att Kvällsposten är väldigt viktig för Expressen. Det viktigaste för oss är att vara marknadsledande, vilket vi är här nere. Vi har reportrar och fotografer med stor lokalkännedom och Kvällsposten-andan ska finnas kvar även i framtiden, säger Martin Kroon.

Hur känns de här beskeden?
– Jag har varit medveten om förutsättningarna när jag tog det här jobbet. Jag tror att det kommer att fungera inför framtiden, men naturligtvis är det väldigt tråkigt att se medarbetarna ta emot det här beskedet.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.