Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Storaffär: Mediaplanet köper N365 Group

Publicerad: 23 Augusti 2017, 11:59

Johan Rikner och Richard Juhlin.

Foto: Tobias Ohls /Appelberg.

Mediaplanet köper samtliga aktier i N365 Group, som tidigare hette Nyheter365. Affären gör Mediaplanet Group till Europas största mediebolag inom content marketing.


Ämnen i artikeln:

Nyheter365Johan RiknerMediaplanet

Redan i februari i fjol letade N365 Group efter nya ägare, vilket Resumé rapporterat om tidigare.

Då sa bolagets vd Johan Rikner att det inte var aktuellt att sälja hela bolaget, utan snarare runt 30 procent av aktierna.

– Vi vill vara med och fortsätta utveckla bolaget de närmaste åren. Vi har en väldigt spännande resa kvar att göra. Vi går med vinst, men ser en öppning att hitta någon som kan hjälpa oss att utvecklas ännu snabbare, sa Johan Rikner då.

Men nu förvärvas alltså samtliga N365 Groups aktier.

– Det finns många spännande synergieffekter med att vi blir en del av Mediaplanet Group. Deras geografiska spridning, säljorganisation och erfarenhet av att internationalisera bolag ger oss stora möjligheter att skala upp och få en snabb närvaro på den internationella scenen, säger Johan Rikner i ett pressmeddelande.

N365 Group startade 2012 och har sedan dess haft en närmast explosionsartad utveckling. I dag består bolaget framför allt av två delar; datadriven native advertising och viralsajten Newsner. Totalt har sajterna som ingår i N365 Group innehåll fördelade på 17 språk och över 50 miljoner unika besökare per månad.

Mediaplanet Group består av det internationellt etablerade Mediaplanet verksamma i 16 länder i Europa och Nordamerika samt contentbyrån Appelberg.

– I framtiden kommer content marketing vara grunden för all marknadskommunikation. Nu bygger vi det moderna mediehuset där vi genom Mediaplanet, N365 Group och Appelberg kan erbjuda en totallösning som förenar content-produktion som ger effekt, målgruppsanpassad distribution och förmågan att hjälpa varumärken att driva trafik som konverterar både på lång och kort sikt. Inledningsvis kommer N365 Group fortsätta precis som vanligt, men planen är att integrera bolagen mer över tid, säger Richard Julin, vd och koncernchef Mediaplanet Group.

Mediaplanet Group består efter förvärvet av ca 500 anställda fördelade i 16 länder och har en årlig omsättning på ca 700 MSEK.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.