Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Storaffär: MTG säljer tv-verksamheten

Publicerad: 1 Februari 2018, 07:17

Jörgen Madsen Lindemann, vd MTG.

MTG Nordics fusioneras med danska TDC Group, så växer Facebooks reklamaffär samtidigt som användandet stannar av. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TDCFacebookMTGViasatGoogle

Redan i december 2016 rapporterade Resumé att mediekoncernen MTG var ute efter att sälja sina kanaler. I ett pressmeddelande på torsdagsförmiddagen framgår att MTG
MTG Nordics slås samman med danska TDC Group. Samgåendet beräknas vara klart under andra halvåret 2018 efter godkännande hos berörda konkurrensmyndigheter. MTG Nordics överlåts till TDC i utbyte mot 309 miljoner nyemitterade aktier i bolag och 3,3 miljarder kronor i kontant betalning. MTG Nordics värderas i fusionen till 19,55 miljarder kronor. MTG Nordics innefattar Viaplay och Viasat, tv-kanaler som TV3 och TV6 samt produktionsbolag som Nice Entertainment.

Syftet med affären är att "skapa Europas första helt konvergenta media- och kommunikationsleverantör med ett förstärkt och integrerat kunderbjudande", skriver bolagen i pressmeddelandet.

Det nya bolaget kommer att omsätta omkring 30,6 miljarder danska kronor Ny vd för det nya bolaget blir TDC Groups nuvarande chef Pernille Erenbjerg. MTG:s vice vd Anders Jensen utses till vice vd i det nya bolaget som kommer att ges ett nytt namn och varumärke.

MTG:s vinst minskar
MTG redovisar ökad omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period i fjol. Bolaget rapporterar minskad vinst. Omsättningen landar på 5.3 (5) miljarder medan rörelseresultatet blev 161 miljoner kronor (418). Ett glädjeämne var MTGx som rapporterar svarta siffror för första gången med en vinst på tio miljoner kronor. Det skriver Di Digital.

Så växer Facebooks reklamaffär
Facebook levererade en stark årsrapport med ett resultat på 15,9 miljarder dollar – en ökning med 56 procent. Nätjätten fortsätter att ha en imponerande tillväxt av reklamintäkter. Under 2017 uppgick intäkterna till nära 40 miljarder dollar, en ökning med 49 procent jämfört med föregående år, under Q4 steg intäkterna med 47 procent. Den Nordamerikanska marknaden står för nära hälften av reklamintäkterna medan omkring en fjärdedel av reklampengarna kommer från den europeiska marknaden. För varje amerikansk användare tjänar Facebook 26.76 dollar medan en europeisk användare bara genererar 8.86 i intäkter. Mobilen stod under 2017 för 89 procent av reklamintäkterna. Enligt bolagets CFO David Wehner steg det genomsnittliga priset för en annons med 43 procent under Q4 jämfört med motsvarande period 2016, det skriver Reuters.

Men användandet stannar av
Enligt bolaget använder 2,13 miljarder människor Facebook minst en gång i månaden, vilket är en ökning på 14 procent jämfört med 2016. Men på hemmamarknaden skedde en brytpunkt under fjolåret där antalet dagliga aktiva användare sjönk för första gången. Det rapporterar Techcrunch.

I rapporten skriver bolaget att de vill stärka kontakterna mellan användarna och minska den passiva konsumtionen. Facebook uppger att man ändrat plattformens algoritm på ett sätt som reducerade den spenderade tiden på Facebook med runt 50 miljoner timmar dagligen. Det innebär i runda slängar att den genomsnittlige användaren minskade sin konsumtion med två minuter om dagen.

"2017 var ett starkt år för Facebook, men också ett svårt år. År 2018 fokuserar vi på att säkerställa att Facebook inte bara är roligt att använda, utan också är något gott för folks välmående och för samhället.", skriver bolagets vd Mark Zuckerberg i rapporten Vi gör detta för att stärka meningsfulla kontakter mellan människor hellre än passiv konsumtion av innehåll. Redan förra kvartalet gjorde vi förändringar för att visa färre virala videos för att säkerställa att folk spenderade sin tid väl. skriver vd:n Mark Zuckerberg i rapporten.

Bolagets aktie föll med drygt 4 procent i efterhandeln.

Google inför åtgärder mot missvisande sökresultat
Google kommer att genomföra  tester där man försöker få bukt med korta artikelsammanfattningar i sökresultaten som är missvisande eller bara visar ett perspektiv. Sammanfattningarna som uppkommer vid sökningar ska inte vara en exakt matchning av det man sökt på, men ska vara tillräckligt nära att eventuellt besvara de frågeställningar man har. Det skriver Engadget,

Filminstitutet backar från krav på "normkreativitet"
Svenska filminstitutet backar nu från kravet på obligatorisk utbildning i "normkreativitet", jämställdhet och arbetsmiljöfrågor för mottagare av filmstöd, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna. Förslaget  som var en reaktion  på #metoo har kritiserats starkt sedan det presenterades.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TDCFacebookMTGViasatGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.