Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Storägaren Richard Båge: "Vi ska inte jaga kostnader"

Publicerad: 16 December 2014, 09:19

Richard Båge, storägare i Medieplanet.

Foto: Mediaplanet.

Internationella Mediaplanet köper Appelberg från Stampen. Superentreprenören Richard Båge äger 32 procent i Mediaplanet och är därmed företaget störste ägare. – Det är ingen affär som handlar om att uppnå kostnadssynergier, utan den handlar framförallt om kunskapsöverföring och internationell expansion, säger han.


Ämnen i artikeln:

AppelbergDraknästetStampenMediaplanet

Entreprenören Richard Båge blev rikskändis när han deltog i SVT:s "Draknästet".

Han har grundat en rad företag, varav just innehållsleverantören Mediaplanet är ett av detta – han grundade företaget med Rustan Panday år 2002.

Nu står det alltså klart att Mediaplanet köper Appelberg.

– Jag älskar att göra affärer och att omge mig med duktiga människor. Mediaplanet har en jävligt duktig koncernchef i Richard Juhlin och Appelberg har en väldigt bra vd i form av Calle Ericsson, säger Richard Båge.

Mediaplanet har idag fysisk närvaro i 15 länder och landar på totalt 380 medarbetare i och med affären.

– Många av Applebergs kunder är globala exportföretag som vi med hjälp av vår fysiska infrastruktur ska hjälpa att nå fler lokala marknader, säger Richard Båge.

Han berättar också att förvärvet inte handlar om att jaga kostnader, utan fokus ligger på att jaga fler marknadsandelar.
- Jag skulle inte bli förvånad om vi är fler medarbetare inom ett år, säger Richard Båge.

Appelberg har investerat mycket i det digitala under de senaste åren med exempelvis studios för rörlig inspelning och ser stark tillväxt inom rörlig bild.

Här kan Mediaplanet stärka sitt erbjudande med hjälp just av Appelberg, enligt Richard Båge.

Appelbergs vd, Calle Ericsson, har haft posten i fem år och dessförinnan varit vice vd i sju år.

Han uppger att han under en längre tid har tittat på möjligheten att exportera Appelbergs kompetens.

Calle Ericsson berättar också att Appelberg har jobbat hårt under de sista åren med att bli kanaloberoende.

– Jag har fått frågan hur vi ser på övergången från tryckta till digitala medier, men den frågan är ointressant för oss. Vi delar inte problemet som övriga mediesverige verkar ha, utan vi talar om content evolution, kunskap och research. Vi säljer exempelvis jättemycket webb-tv-just nu, säger Calle Ericsson.

Mediaplanet har idag ett 50-tal anställda i Nordamerika.

– Jag är övertygad om, och har också nämnt för både Appelbergs och Mediaplanets ledning, att vi kan hitta synergier där vi kan utöka vårt kunderbjudande. Vi blir också störst i Skandinavien vad gäller content-marketing i och med förvärvet av Appelberg, säger han.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.