Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Storfusion i branschen: Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe slås ihop

Publicerad: 28 Februari 2018, 07:19

Sir Martin Sorell, vd WPP.

Foto: Wikimedia Commons

WPP bildar byråjätte, Facebook pumpar in miljoner i lokalpressprojekt och Youtube upphäver Logan Paul annonsförbud.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Kommunikationsjätten WPP meddelade under onsdagen att pr-byråerna Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe slår ihop och nu bildar Burson Cohn & Wolfe (BCW). De båda byråerna bildar tillsammans en av världens största med 4000 anställda, enligt WPP.

Både Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe finns i Sverige. De har enligt boksluten 2016 11 respektive 22 anställda konsulter. Det återstår att se hur förändringen påverkar dem.

Den nya byråkonstellationen kommer ledas av Cohn & Wolfe’s nuvarande vd Donna Imperato, medan Burson-Marsteller’s vd Don Bauer utses till styrelseordförande.

"Vårt beslut att slå samman de två byråerna byggs på starka, kompatibla möjligheter och kompetens, en kombinerad förmåga att leverera integrerade lösningar inom flera sektorer och möjligheten för att konkurrera med de största kommunikationsbyråerna i världen", säger WPP vd, Sir Martin Sorrell, i en pressrelease.

Facebook pumpar in miljoner i lokalpressaccelerator
Facebook kommer satsa cirka 24 miljoner kronor i en ny accelerator för 10-15 lokaltidningar i USA, det avslöjade Axios under gårdagen. Syftet är att hjälpa lokaltidningarna att hitta läsare genom att bland annat coacha i digital marknadsföring både på och utanför Facebook. Bland de titlar som finns med på listan nämns Boston Globe, Dallas Morning News och Seattle Times.

Youtube godkänner nu annonsering hos Logan Paul
Efter skandalen där Youtube-stjärnan Logan Paul laddat upp en video av ett självmord bannlyste Youtube alla annonser i hans content. Nu släpper de på annonsering igen, men han är fortfarande på en 90 dagars lång ”prövning” där hans videos inte hamnar i topp över de som trendar. Logan Paul får inte heller tillgång till Google Preferred ads. Anledningen till att Logan Paul inte bannlyses helt från Youtube är därför att det krävs att man bryter  mot reglerna minst tre gånger, vilket vd Susan Wojcicki förklarade tidigare i februari.

Offer för Facebook: LittleThings stänger
Facebooks senaste algoritmförändring börjar nu drabba branschen. Nu stänger den fyra år gamla sajten LittleThings ner. Sajten byggde sin publik på att dela feel-good stories och videos på Facebook och har sedan förändringarna sett sin organiska trafik gå ner med 75 procent. Företaget hade 100 anställda.

Snapchat ökar dramatiskt – trots stark kritik
Snapchat förändrade appen stort i början av februari – till användarnas ilska. Trots kritik ser man att antalet förstagångsinstallationer har ökat dramatiskt på både Android och iOS. Veckan efter redesignen ökade nedladdningen med 55 procent. Om det är av ren nyfikenhet eller om de kommer stanna återstår att se.

Apple gör tv-thriller
Apple investerar allt mer i innehåll och börjar bli en tuff konkurrent till tv-bolagen. Nu har man beställt en psykologisk thrillerserie i tio avsnitt som produceras av filmregissören M. Night Shyamalan och hans bolag Blinding Edge Pictures. Sedan tidigare gör Apple en tv-serie med skaparen av La La Land, Damien Chazelle, och även en serie av Steven Spielberg.

700 originalserier tillgängliga på Netflix 2018
Som vi vet satsar även Netflix enorma summor på originalinnehåll 2018 – 700 filmer och serier kommer ha premiär på streamingplattformen. Budgeten ligger på åtta miljarder dollar bara för originalcontent. Syftet med innehållet är att locka till sig nya prenumeranter. Techcrunch skriver syrligt: ”Du börjar undra över hur kvaliten kan upprätthållas när du strävar efter så mycket originalprogram under så kort tid”. Men Netflix siffror fortsätter öka.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.