Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Storfusion planeras i Danmark

Publicerad: 10 Februari 2011, 07:12

Danska JP/Politikens vd Lars Munch har annonserat sitt intresse av att köpa konkurrenten Berlingske Media. – Om affären inte genomförs är det ett nederlag för dansk demokrati, säger han.


Ämnen i artikeln:

JP/Politiken

JP/Politiken har en lysande ekonomi just nu. I går rapporterade Børsen att mediekoncernen har 1 miljard danska kronor i kassan och det är läge att växa genom förvärv.

Det var i samband med den artikeln som JP/Politikens vd Lars Munch uttalade sig i danska Journalisten.

Han förnekar inte att JP/Politiken har pengarna att genomföra strukturaffärer. Men han påpekar att perspektiven är större än de rent kommersiella.

– Om jag måste svinga mig upp på höga hästar så tror jag att vi i Danmark behöver en starkt publicistisk dansk utgivare som är tillräckligt stor för att garantera yttrandefriheten. Sverige har Bonnier, Schibsted finns i Norge, i Finland är det Sanomat och i Tyskland Springer. Men Danmark, vi saknar ett publicistiskt flaggskepp.

Och det enda tänkbara flaggskeppet är en sammanslagning av JP/Politikens och Berlingske Media. Munch tror att det är en möjlig och nödvändig affär. Berlingske Medias ägare, brittiska mediekoncernen Mecom, är ekonomiskt svag och högt belånad.

– Men vi förhandlar inte med Mecom i dag, säger Lars Munch.

Men för att Danmark i framtiden ska ha ett brett spektra av åsikter i debatten krävs det ägare med stark ekonomi. Därför är ägarkoncentration en förutsättning i framtiden.

Om inget sker snart på den danska mediemarknaden kommer den att få uppleva tidningsnedläggningar. Den tuffaste konkurrensen kommer från Google, Apple och Facebook.

– Redan nu sitter Google på en relativt stor del av eftertextannonserna. Den typen av intäkter har försvunnit i stor omfattning från de danska dagstidningarna. Det kan vi inte ändra på och intäktsströmmarna på mediemarknaden ändras radikalt de här åren. Därför krävs det möjligheter att växa om Damark i fortsättningen ska ha ett starkt mediehus.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JP/Politiken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.