Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 17 April 2012, 10:03
Elextrolux Home har tagit fram ett helt nytt reklamkoncept och filmerna är nu klara. Företagets vd Hans-Eric Schultz vill nu veta vad TV4 News ska göra för att höja tittandet: – Vi räknar med att ha ett möte inom kort, säger han.
Resume.se kunde idag redovisa nya chocksiffror för TV4 News.
Kanalen hade endast 13 000 tittare i genomsnitt mellan den 21 mars – 8 april i sina egna sändningar och 28 000 via TV Comhem.
Electrolux Home är en så kallad branschexklusiv partner till TV4 News. Företaget är precis färdigt med ett helt nytt reklamkoncept, vilket inkluderar ett antal nya reklamfilmer som bland annat ska köras på TV4 News.
Då Resume.se talade med företagets vd Hans-Eric Schultz förra gången angående TV4 News siffror tyckte han att det var för tidigt att dra några långtgående slutsatser.
Nu tycker han däremot att de nya MMS-siffrorna väcker frågor om vad kanalen kan göra för att höja tittandet:
– Vi ska ha ett möte med TV4 News inom kort och ska självklart ta upp det ursprungliga scenarion kontra hur det ser ut idag, säger han.
Han ser ändå TV4 News som en spännande möjlighet att få fram varumärket på ett intressant sätt:
– Tittarsiffrorna har inte varit så viktiga fram tills nu, men i och med att vi är färdiga med våra reklamfilmer så vill vi försäkra oss om att vi får valuta för våra pengar, säger Hans-Eric Schultz.
Han tycker också att det är viktigt vad som sker med TV4:s egen marknadsföring av kanalen framöver, vilket även är en fråga han tänker ta upp i samband med mötet:
– Man kan inte bara marknadsföra en ny kanal initialt, utan det krävs en långsiktig plan och den vill vi gärna ta del av och få chansen att diskutera, säger Hans-Eric Schultz.
Resume.se har också berättat att Danske Bank är en branschexklusiv partner till TV4 News. Förra gången vi stämde av TV4 News tittarsiffror med banken uppgav dess pressansvarige, Carlos Cancino, att banken ser långsiktigt på investeringen.
Han tycker fortfarande att man måste ha förståelse för att det är en ny kanal som endast har funnits i 2-3 månader och vill därmed heller inte dra några långtgående slutsatser av de nya MMS-siffrorna.
– Det finns nordiska förlagor till kanalen och det här är inte något som man lyckas med på ett kvartal precis, säger Carlos Cancino.
Han understryker dock att man gärna ser att tittandet går uppåt så att banken kan förvissa sig om att man valuta för sina reklampengar:
– Målgruppen är verkligen intressant för den profil som Danske Bank har. Så det är en bra match mellan TV4 News format och den sortens kunder som vi vill etablera, säger Carlos Cancino.
Han vill också passa på att lägga in en brasklapp i det att man för en löpande dialog med TV4 och också räknar med att utvärdera sin satsning.
Man kan ju inte se någon trend när det gäller tittandet i TV Comhem, men vad gäller TV4 News egna sändningar hade man ju ett snitt på 40 000 tittare och nu endast 13 000?
– Det är återigen för tidigt att dra några långtgående slutsatser, men vi ska självklart ta upp frågan med TV4 om vi får se en vikande trend, säger Carlos Cancino.
Resume.se har upprepade gånger söker Göran Ellung.
Karl-Johan Byttner