Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Storsponsorn sätter press på TV4 News

Publicerad: 17 April 2012, 10:03

Elextrolux Home har tagit fram ett helt nytt reklamkoncept och filmerna är nu klara. Företagets vd Hans-Eric Schultz vill nu veta vad TV4 News ska göra för att höja tittandet: – Vi räknar med att ha ett möte inom kort, säger han.


Ämnen i artikeln:

Danske BankGöran EllungTV4 News

Resume.se kunde idag redovisa nya chocksiffror för TV4 News.

Kanalen hade endast 13 000 tittare i genomsnitt mellan den 21 mars – 8 april i sina egna sändningar och 28 000 via TV Comhem.

Electrolux  Home är en så kallad branschexklusiv partner till TV4 News. Företaget  är precis färdigt med ett helt nytt reklamkoncept, vilket inkluderar ett  antal nya reklamfilmer som bland annat ska köras på TV4 News.

Då  Resume.se talade med företagets vd Hans-Eric Schultz förra gången  angående TV4 News siffror tyckte han att det var för tidigt att dra  några långtgående slutsatser.

Nu tycker han däremot att de nya MMS-siffrorna väcker frågor om vad kanalen kan göra för att höja tittandet:

–  Vi ska ha ett möte med TV4 News inom kort och ska självklart ta upp det  ursprungliga scenarion kontra hur det ser ut idag, säger han.

Han ser ändå TV4 News som en spännande möjlighet att få fram varumärket på ett intressant sätt:

–  Tittarsiffrorna har inte varit så viktiga fram tills nu, men i och med  att vi är färdiga med våra reklamfilmer så vill vi försäkra oss om att  vi får valuta för våra pengar, säger Hans-Eric Schultz.

Han tycker  också att det är viktigt vad som sker med TV4:s egen marknadsföring av  kanalen framöver, vilket även är en fråga han tänker ta upp i samband  med mötet:

– Man kan inte bara marknadsföra en ny kanal initialt,  utan det krävs en långsiktig plan och den vill vi gärna ta del av och få  chansen att diskutera, säger Hans-Eric Schultz.

Resume.se har  också berättat att Danske Bank är en branschexklusiv partner till TV4  News.  Förra gången vi stämde av TV4 News tittarsiffror med banken  uppgav dess pressansvarige, Carlos Cancino, att banken ser långsiktigt  på investeringen.

Han tycker fortfarande att man måste ha  förståelse för att det är en ny kanal som endast har funnits i 2-3  månader och vill därmed heller inte dra några långtgående slutsatser av  de nya MMS-siffrorna.

– Det finns nordiska förlagor till kanalen  och det här är inte något som man lyckas med på ett kvartal precis,  säger Carlos Cancino.

Han understryker dock att man gärna ser att  tittandet går uppåt så att banken kan förvissa sig om att man valuta för  sina reklampengar:

– Målgruppen är verkligen intressant för den  profil som Danske Bank har. Så det är en bra match mellan TV4 News format  och den sortens kunder som vi vill etablera, säger Carlos Cancino.

Han  vill också passa på att lägga in en brasklapp i det att man för en  löpande dialog med TV4 och också räknar med att utvärdera sin satsning.

Man  kan ju inte se någon trend när det gäller tittandet i TV Comhem, men  vad gäller TV4 News egna sändningar hade man ju ett snitt på 40 000  tittare och nu endast 13 000?
– Det är återigen för tidigt att dra  några långtgående slutsatser, men vi ska självklart ta upp frågan med  TV4 om vi får se en vikande trend, säger Carlos Cancino.

Resume.se har upprepade gånger söker Göran Ellung.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.