Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 25 april 2012, 14:19
Gunilla Herlitz.
Foto: Sören Andersson.
DN:s chefredaktör och vd, Gunilla Herlitz, räds inte att svd.se gått om dn.se: – Det skrevs mediehistoria redan då e24.se gick om di.se, men annonsörerna är smarta och vill se kvalitet på läsarna. Så det blev en total ekonomisk flopp. Nu gör man samma sak igen.
Resume.se kunde idag berätta att svd.se gått om dn.se i unika webbesökare för vecka 16. Det vill säga samma vecka som Svenska Dagbladet introducerade sina nya näringslivssajt www.nliv.se
– Aftonbladet är en fantastisk trafikmotor, men det behöver inte innebära någon framgång och framförallt inte en kommersiell sådan, säger Gunilla Herlitz.
Hon nämner bland annat att bara tog ett år innan e24.se var större än di.se, men sedan tog det bara ytterligare fem år innan e24 gick i graven:
– Jag satt på DI på den tiden och vi var naturligtvis imponerade över att E24 blev stora så snabbt, men annonsörerna kom inte utan det blev en total ekonomisk flopp, säger Gunilla Herlitz.
Anna Åberg, som är editionschef och tillförordnad redaktionschef för dn.se sedan den 1 mars, menar att hon snarare hade väntat sig en ännu större ökning för svd.se under vecka 16:
– Vi hade nog räknat med det med tanke på att man slangar trafik från Aftonbladet, säger hon.
Anna Åberg räknar också kallt med att trafiken från Aftonbladet står för så gott som allt av svd.se:s 35,13-procentiga trafikökning under vecka 16.
Vad tror du att vi får se för siffror för denna vecka med tanke på att du tycker att ökningen för vecka 16 var väntad?
– Det är svårt att säga, men vad jag förstår fortsätter man att slanga trafik från Aftonbladet och jag ser det inte som riktig trafik, utan artificiell sådan, säger Anna Åberg.
Hon räknar inte heller med att svd.se behåller läsarna som kommer från Aftonbladet?
– Det är helt annan publik än vad SvD har, säger Anna Åberg.
Så du sover bra i natt med andra ord?
– Absolut, säger Anna Åberg.
Karl-Johan Byttner