Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Störst inte alltid bäst”

Publicerad: 25 April 2012, 14:19

Gunilla Herlitz.

Foto: Sören Andersson.

DN:s chefredaktör och vd, Gunilla Herlitz, räds inte att svd.se gått om dn.se: – Det skrevs mediehistoria redan då e24.se gick om di.se, men annonsörerna är smarta och vill se kvalitet på läsarna. Så det blev en total ekonomisk flopp. Nu gör man samma sak igen.


Ämnen i artikeln:

Olle ZachrisonGunilla Herlitz

Resume.se kunde idag berätta att svd.se gått om dn.se i unika  webbesökare för vecka 16. Det vill säga samma vecka som Svenska  Dagbladet introducerade sina nya näringslivssajt www.nliv.se

–  Aftonbladet är en fantastisk trafikmotor, men det behöver inte innebära  någon framgång och framförallt inte en kommersiell sådan, säger Gunilla  Herlitz.

Hon nämner bland annat att bara tog ett år innan e24.se  var större än di.se, men sedan tog det bara ytterligare fem år innan e24  gick i graven:
– Jag satt på DI på den tiden och vi var  naturligtvis imponerade över att E24 blev stora så snabbt, men  annonsörerna kom inte utan det blev en total ekonomisk flopp, säger  Gunilla Herlitz.

Anna Åberg, som är editionschef och tillförordnad redaktionschef för dn.se sedan den 1  mars, menar att hon snarare hade väntat sig en ännu större ökning för  svd.se under vecka 16:
– Vi hade nog räknat med det med tanke på att man slangar trafik från Aftonbladet, säger hon.

Anna  Åberg räknar också kallt med att trafiken från Aftonbladet står för så  gott som allt av svd.se:s 35,13-procentiga trafikökning under vecka 16.

Vad tror du att vi får se för siffror för denna vecka med tanke på att du tycker att ökningen för vecka 16 var väntad?
–  Det är svårt att säga, men vad jag förstår fortsätter man att slanga  trafik från Aftonbladet och jag ser det inte som riktig trafik, utan  artificiell sådan, säger Anna Åberg.

Hon räknar inte heller med att svd.se behåller läsarna som kommer från Aftonbladet?
– Det är helt annan publik än vad SvD har, säger Anna Åberg.

Så du sover bra i natt med andra ord?
– Absolut, säger Anna Åberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.