Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Storstadspress: 424 Mkr förlorade annonsintäkter på tre år

Publicerad: 13 Oktober 2015, 07:19

Kvällspress och dagspress storstad rasar.

Foto: Sveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna minskade med 18 procent i september. Kvällspressen har tappat 60 procent och dagspress storstad 40 procent sedan 2012.


Ämnen i artikeln:

Jochum ForsellKvällspressMediebyråbarometernSveriges MediebyråerMedieinvesteringarDagspress

Enligt Sveriges mediebyråer kan minskningen till stor del tillskrivas icke periodiserad data då september 2015 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2014. Bio och populärpress ökade med 81,3 respektive 7,5 procent. Fackpressen minskade 47,1 procent.

Kvällspressen har förlorat 36,1 procent sedan i fjol och dagspress storstad minskar 19,6 procent. Detta innebär att kvällspressen har förlorat 60 procent – 211 miljoner kronor – och dagspress storstad 40 procent och 424 miljoner kronor sedan 2012.

Även internet backar under september med 3,3 procent.

– Kvällspress är nu nere på kritiskt låga nivåer och har tappat cirka 35 procent i medieinvesteringar jämfört med 2014, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en pressrelease.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.