Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Storstadspressens annonsintäkter rasar

Publicerad: 11 november 2008, 12:02

De svenska annonsörerna fortsatte att öka sina medieköp under årets tredje kvartal. Men tillväxten har börjat avta. Det visar IRM:s senaste rapport.


Reklamkakan under tredje kvartalet 2008. Källa: IRM

Under det tredje kvartalet i år uppgick medieinvesteringarna till 6,9 miljarder kronor – en ökning med 2,2 procent jämfört med 2007. Men tillväxten avtar nu på grund av finanskris och lågkonjunktur. Totalt har annonskakan växt med 3,7 procent under årets nio första månader.

Det är också tydligt att nedgången kommer att slå olika hårt mot olika medieslag. Storstadspressen har under de senaste tre månaderna tappat 90 miljoner, eller 12 procent av sina annonsintäkter. Samtidigt har också intäkterna från annonsbilagor sjunkit.

Men internet fortsätter att ta marknadsandelar. Nätannonseringen växte med 20 procent under kvartalet. Även tv går bra med en ökad annonsingång på fem procent.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.