Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Storykit växer för egen maskin: ”Skönt att slippa balansera kring nollan den 25e”

Publicerad: 8 mars 2021, 12:52

Foto: Jonas de Geer

Kommunikations- och marknadsavdelningarnas ökade krav på att ta fram mer rörligt innehåll bakom Storykits fortsatta tillväxt.


Ämnen i artikeln:

Storykit

Under några år tillhörde Kit en av mediebranschens hårdast bevakade aktörer. Bolaget bröt med sin innovativa journalistik, inte minst inom video, ny mark där mer traditionella medier hade det svårt men uppmärksammades också för de för mediebranschen gigantiska summor som investerades i bolaget. Sedan några år, och miljoner, tillbaka är den journalistiska satsningen nedlagd och bolaget har delats i två. Mediedelen jobbar numera med content marketing inom byrågruppen People People People medan den tekniska plattformen sedan 2018 drivs i det fristående bolaget Storykit. 

Genom den prenumerationsbaserade tjänsten kan användarna få stöd och guidning genom hela processen som är att ta fram en video för marknadsföringssyfte. Kunderna är främst kommunikations- och marknadsavdelningar som under hela 10-talet fått allt högre krav på att ta fram stora volymer av rörligt innehåll. Och omsättningen börjar nu trumma på ordentligt. I det senast tillgängliga bokslutet (2019) omsatte Storykit 18,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på -1,2 miljoner kronor. Peder Bonnier, vd för Storykit, vill inte göra en rak omsättningsjämförelse utan pekar i stället på måttet ARR (Annual Recurring Revenue). Måttet brukar användas för prenumerationstjänster och är helt enkelt det nuvarande antalet kunders månadskostnad multiplicerat med tolv. Enligt Peder Bonnier passerade de i december 2020 30 miljoner kronor i ARR och dubblade förra året antalet anställda från 15 till 30.

– Insikten att det behövs nya verktyg och processer för att leva upp till de ökade produktionskraven är vad som driver tillväxten, säger Peder Bonnier till Resumé.

Enligt grundaren var verktyget inledningsvis främst en beslutsstödsplattform som skulle hjälpa kunderna att välja hur en historia skulle berättas. I dag är det snarare själva produktionsstödet som är den mest efterfrågade delen av verktyget.

I dagsläget finns drygt 90 procent av kunderna i Sverige men bolaget har nyligen lanserats i Norge och har även ett fåtal avtal med kunder i Tyskland och England. Det är enligt Peder Bonnier ingen särskild typ av bolag som tecknar prenumeration utan kundstocken sträcker sig från traditionella aktörer som Skandia och SKF till mindre startups. 

– De traditionella produktionssätten är för långsamma och kostar för mycket pengar, vår plattform är anpassad efter hur det ser ut i dag där marknads- och kommunikationsavdelningarna inte bara behöver ta fram material för externa kanaler utan för alltifrån internutbildningar till vad som ska synas på skärmarna i de egna lokalerna.

För många bolag som Storykit ligger en stor del av utmaningen i hur mycket stöd kunderna behöver för att lära sig och sätta sig in verktyget. För att bolagen ska kunna skala på ett önskvärt sätt är det svårt om det för varje ny kund behövs mycket handpåläggning. Peder Bonnier säger att de i dagsläget erbjuder kunderna en dedikerad customer success-manager men att de framöver behöver fundera på hur de ska minska handpåläggningen.

– Vad kunderna behöver hjälp med handlar sällan om hur själva verktyget fungerar utan snarare om strategiska och processfrågor om hur de får upp själva produktionsvolymerna. 

Precis som i tidigare företagskonstellation har Storykit tagit in riskkapital för att både vidareutveckla plattformen och för att fortsätta tillväxtresan. Sommaren 2019 tog bolaget in 17,5 miljoner kronor från profilerade investerare som Anna och Niclas Storåkers samt Johan Crona. Strax innan hade de tvingats upprätta en kontrollbalansräkning eftersom det egna kapitalet var förbrukat. Riskkapitalet ligger dock till stor del kvar i bolaget och Pedier Bonnier tycks i dagsläget vara lite oklar över vad exakt de ska användas till.

– Även om vi har dubblat personalstyrkan så har vi finansierat den tillväxten med egna medel. Det känns både skönt och lite mer ansvarsfullt att inte behöva balansera kring nollan varje gång lönerna ska betalas. 

Så var det det här med lönsamheten. Software as a service (SaaS)- och startup-världen lever efter sin egen logik där det mesta handlar om tillväxt snarare än om att nödvändigtvis visa svarta siffror. 

– Tittar man på EBITDA så är vi inte lönsamma men på kassaflödesnivå ligger vi de senaste tolv månaderna kring nollsträcket. Det finns inget självändamål i lönsamhet men för vår del blir det ändå ett kvitto på att det vi gör fungerar.

Tillväxten ligger i dagsläget på mellan sex och åtta procent i månaden och Peder Bonnier tror att de kan bibehålla de nivåerna året ut.

– Det finns ingenting i efterfrågan som säger att det inte skulle gå, det är snarare upp till oss att realisera de möjligheter som finns. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Storykit

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.