Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Striden om SVT:s framtid hårdnar

Publicerad: 23 februari 2011, 15:45

Ordkriget mellan kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och public service-­cheferna trappas upp. Slaget står om sponsringen, men kriget gäller statsmediernas uppdrag,  finansiering och framtid. I tisdags lämnade SVT sitt bud inför utredningen om tillstånden fram till 2020.


Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn LiljerothSVT

truetrue2020-02-01T16:44

Kulturminister Lena Adelsohn Lilje­roth får mothugg inom Alliansen för sitt krav att sponsringen i public service ska bort. Foto: Pawel Flato.

Kulturministern lyfte locket på en gryta som har kokat länge i sitt linjetal på tv-branschens seminarium Spelplanen. Hon ifråga­satte både inriktning och finansiering av public service. På en punkt var hon stenhård, sponsringen ska bort.

Därför har debatten om SVT:s 40 årliga sponsringsmiljoner i en budget på 4,2 miljarder kronor stått i fokus. Frågan har fått ett symbolvärde i dragkampen om hur stark makt politikerna ska ha över statens medieföretag.

Kulturministern får stöd av de kommersiella tv-bolagen, anförda av TV4:s vd Jan Scherman. Han klarar sig mycket väl utan 40 extra sponsorsmiljoner, men ser gärna att politikerna ifrågasätter SVT:s breda program som konkurrerar med hans egna.

Däremot har kulturministern inte stöd för en radikal omprövning av public service-­uppdraget eller avskaffad sponsring inom Alliansen.

Inför den kontrollstation som politikerna beslöt i nuvarande tillståndsperiod har public service-bolagen lämnat sina redovisningar, framtidsbedömningar och förslag. De ska vägas in när utredningsdirektiven om tillstånden 2014–2020 utformas.

SVT påpekar att tittandet, förtroendet hos allmänheten och betalningsviljan för tv-avgiften har nått rekord­nivåer, men vill ha större frihet från politikerna:

”Förnyelsen av public service kan inte vara beroende av politiserade, fleråriga tillståndsprocesser. Moderniseringen av public service är något för bolagen att besluta om.”

Men SVT vill ha mer pengar av skattebetalarna och presenterar fem förslag:
• Lägg ut SVT:s arkiv fritt på nätet. Det kräver ökade anslag för att betala distribution och lösa rättighetsfrågor. SVT sneglar på överskottet på Rundradiokontot, som har uppstått när licensen har varit högre än bolagens anslag.
• Gör SVT Play och Svt.se till en kärnverksamhet. I dag är traditionell linjär tv kärnverksamhet enligt tillståndet. Play, sajten eller försäljning av ”Bolibompa”-krokodiler är kompletterande verksamhet. Play väntas i år passerar 500 miljoner klippstarter.
• Öka anslagen med mer än 2 procent per år. Den årliga uppräkningen bör ”minst bibehållas”, skriver SVT och begär extra engångsinsatser för utveckling.
• Inför en public service-avgift för alla. I dag kan mycket av SVT:s utbud ses i datorn eller mobilen utan att innehavaren betalar tv-avgift. SVT vill ha en tysk modell där alla betalar en public serviceavgift, en ny punktskatt helt enkelt.
• Lös momsproblemen. Tv-avgiften är momsbefriad och SVT får därför inte dra av ingående moms. Därför blir externa inköp 20 procent dyrare än konkurrenternas, vilket snedvrider marknaden. Tidigare utredningar har försökt, men misslyckats med att lösa frågan.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lena Adelsohn LiljerothSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.