Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Strömblad blir Schibsteds spargeneral

Publicerad: 14 augusti 2009, 09:12

Svenska Schibsted-chefen Gunnar Strömblad får en mer övergripande roll i den nya ledning som Schibsted presenterade i dag, i samband bolagets resultatrapport för andra kvartalet.
– Målet är bland annat att vi ska förstärka försäljningen, säger han till Resume.se.


Vad mer kan ni göra i termer av sparande, Aftonbladet har ju till exempel pressat igenom ett sparpaket alldeles nyss?
–Vi har inte tagit några nya beslut om sparpaket. Vi arbetar nu med ett paket för hela koncernen som ska ge en effekt på en miljard norska kronor under året. När paketet är fullt genomfört under 2011 ska det vara uppe i 1,6 miljarder kronor. Aftonbladet har varit en del i det beloppet.

Beloppen är enorma. Var hittar man pengarna som ska sparas?
– Vi måste vända på varje sten. Men hitintills har personal varit en stor procentuell del, närmare 900 personer har slutat bara i år.  Vi ser över avtal, tryckupplägg och nedläggning av vissa produkter.

Kan det bli aktuellt med nedläggningar av vissa titlar framöver?
– Vi har inga sådana planer för tillfället.

Att skära är en sak. Men det stora problemet är väl ändå att öka intäkterna, hur ska Schibsted klara den biten?
–På flera sätt. Vi ska bli bättre på försäljning, vilket ger en viss effekt. Vi storsatsar nu också på just försäljning. Det är vårt enda område där vi inte infört anställningsstopp.  Samtidigt ska vi förstås satsa på produktutveckling. Men konjunkturen är just nu som den är. Ta bara platsannonseringen i Spanien. Det finns inget att göra, helt enkelt.

Men de flesta tror ju ändå att vi få en annan efterfrågan när konjunkturen återhämtat sig?
–Jag tror att platsannonserna kommer tillbaka till nätet och fastighetsannonserna till print när konjunkturen återhämtat sig. Däremot tror jag inte platsannonserna kommer tillbaka till print i samma omfattning, men det är i första hand ett problem för tidningar som Aftensposten och Dagens Nyheter.

Ser du någon gryende trend?
–Nej, det gör vi inte. Men det branta fallet har planat ut.

Hur är krismedvetenheten om man jämför den svenska marknaden med den norska?
– Det finns stor medvetenheten inom hela koncernen.

Men har inte besparingarna gått snabbare fram i Sverige jämfört med Norge?
– Nej, det är ingen skillnad – i stor sett.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.