Media
Struntar i varumärkesskyddet – kör eget DJ-battle i Almedalen
Publicerad: 5 juli 2017, 14:12
Björn Eriksson är Säkerhetsbranschens ordförande. Sofia Arkelsten håller i spakarna när organisationen utmanar Dagens Medias varumärkesskydd i kväll. (Bilden är ett montage)
Foto: Wikimedia Commons/Pressbild
Dagens Medias varumärkesregistrering av namnet DJ-battle har mött starka reaktioner. I kväll ordnar säkerhetsbranschen ett eget DJ-battle i Visby.
Det var i förra veckan som Dagens Media tillkännagav att man varumärkesskyddat DJ-battle. Tilltaget väckte starka reaktioner från artister som DJ-Sleepy och Mange Schmidt, men också bland kulturjournalister som Andres Lokko och Ametist Azordegan.
– Vi lägger ned mycket kraft och energi på att bygga varumärket DJ-battle. Det är inte orimligt att vi skyddar det, sade Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund till Resumé i förra veckan.
Nu rapporterar Dagens Opinion att tidningen trots varumärkesregistreringen inte blir ensamma om att anordna DJ-battle, inte ens i Visby och inte ens i kväll.
På andra sidan gatan från Dagens Medias stora event vid Kallis, håller Säkerhetsbranschen, där förre rikspolischefen Björn Eriksson är ordförande, ett eget DJ-battle precis som tidigare år. Branschorganisationen trotsar därmed den omtvistade ensamrätten.
Ansvarig för det rebelliska upptåget är Moderaternas riksdagsledamot Sofia Arkelsten, som inte är det minsta orolig för att meverka till varumärkesintrång och rättsprocesser.
– Jag ser det som civil olydnad, säger hon till Dagens Opinion.