Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Studie: Allt fler sponsrar inlägg på Insta Stories

Publicerad: 15 Januari 2019, 07:24

Insta Stories en växande kanal, pro-Brexit grupp annonserar utan reklammärkning på Facebook och IPG kan tappa 200. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramMorgonsvepet

Studie: Allt fler sponsrar inlägg på Insta Stories
En analys av mer än 2,1 miljoner sponsrade Instagram-poster visar att en tredjedel dyker upp på Insta Stories, enligt undersökningsföretaget Klear som Adweek skriver om. Efter att influencers börjat anamma Stories-funktionen har varumärken följt med och velat testa.

En anledning tros vara att vi är trötta på de polerade bilderna som finns i det vanliga Instagramflödet. En fördel med Stories är att det ger möjlighet att länka vidare till produkter. Men det kan även innebära utmaningar. Eftersom innehållet försvinner efter 24 timmar är det inte en kanal som är helt anpassad för varumärken då det lever kvar bara kort.

Klear upptäckte även att influencer marketing via Instagrams plattform ökade med 39 procent under 2018, jämfört med 2017. 2,1 miljoner poster innehöll ”#ad”, jämfört med 1,5 under 2017. Kvinnor och mikroinfluencers dominerade.

Lägger tusentals på FB-annonser för Brexit – utan reklammärkning
Gruppen Britain’s Future, som är för Brexit, har de senaste sju dagarna spenderat 31 000 pund på 200 olika annonser där de uppmanar folk att backa Brexit. Trots att Facebook lovat transparens kring politiska annonser och vem som betalar för dem är det inget som syns i detta fall, skriver The Guardian. Facebook välkomnar granskningen och säger att de har ”tagit en ledande position kring transparens för annonser”.

IPG kan tappa 200
IPG kan komma att göra sig av med 213 medarbetare i Detroit. Anledningen är att de förlorade storkontot Fiat till Publicis byrå Starcom i december – ett bevis på hur sårbara byråerna är. Nedskärningarna drabbar Mediabrands, Reprise och UM.

Byråer får storkonkurrens av produktionsbolagen
De kreativa byråerna får utstå större konkurrens från produktionsbolagen när de nu adderar kreativitet och strategi till sitt erbjudande, rapporterar Adweek. Byrånätverken kämpar med att komma på rätt spår – och varumärken som vill skära ner på kostnaderna går direkt till produktionsbolagen. Anledningen är bland annat att man önskar mer projektbaserat arbete, enligt flera personer som tidningen har pratat med.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

InstagramMorgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.