Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Studie: Då är vi som mest mottagliga för mobilannonser

Publicerad: 23 Januari 2019, 07:16

Foto: Mostphotos

Millennials mottagliga när de shoppar, Gillette-annonsen hade störst impact på kvinnor och storaffär för Viacom. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Studie: Då är vi som mest mottagliga för mobilannonser
Lågintensiva aktiviteter – då är vi som mest mottagliga för mobilannonser enligt en studie av undersökningsfirman Aki som Mobilmarketer publicerar. 59 procent av de svarande uppger att de kan ta emot mobilannonser när de tittar på tv, 51 procent när de är på väg att sova och 36 procent under tiden de äter. Det varierar även stort beroende på ålder – millennials är som mest mottagliga när de shoppar. Något att tänka på inför framtidens utveckling av exempelvis AR.

Dock är en varning att konsumenterna inte alls är mottagliga när de springer ärenden på stan. Om mer än hälften, 54 procent, är mottagliga för en annons från ett välkänt varumärken så droppar det till 38 procent när de är på språng.

Gillette-annonsen hade störst impact på kvinnor
Data från Crimson Hexagon som publiceras hos Adweek visar att Gillette breddade sin publik rejält med den uppmärksammade annonsen ”The best a man can be”. Annonsen hade större impact på kvinnor, och inte kärnmålgruppen män. Lyckat, eftersom unga kvinnor faktiskt är de som pratar om rakning mest. 51 procent av kvinnorna som deltog i konversationen om annonsen uttryckte ”lycka”, enligt datan.

Netflix låter dig marknadsföra shower på Insta stories
Efter Netflix succé med Bird Box, som skapade memes och delades stort, så vill man nu ge fansen möjligheten att integrera serierna på Insta stories för att nå en bredare publik. Från och med idag kan Netflixanvändare med iOS dela deras favoritinnehåll från appen. Insta stories används har idag över 400 miljoner aktiva användare.

Viacom vill köpa Pluto TV för tre miljarder
Viacom har meddelat att man vill köpa gratisstreamingtjänsten Pluto TV för tre miljarder kronor, skriver Financial Times. Syftet med affären är att bli mer konkurrenskraftigt för icke linjära tv-tittare. Pluto TV grundades 2013, har 12 miljoner dagliga aktiva användare och livnär sig på annonser.

Nya mätpunkter från Amazon
Amazon har adderat ett nytt set av mätpunkter för marknadsförare som ska visa hur effektiva deras annonser är på att attrahera nya kunder. Amazon visar numera hur många köp av ett varumärkes produkt gjordes av människor som inte tidigare hade köpt någonting från varumärket. Man visar även hur mycket det kostar att håva in de här nya kunderna. Enligt Digiday kan de nya funktionerna göra att Amazon breddar sin annonsplattform bland varumärken.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.