Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Studie: Läsarna känner sig lurade av native

Publicerad: 29 oktober 2015, 12:36

En tredjedel av läsarna känner sig lurade av native-artiklar.

Foto: Colourbox.

Native-material gör så att läsarna känner sig lurade när de förstår att artikeln är sponsrad, enligt en global studie från University of Oxfords Reuters Institute.


Ämnen i artikeln:

Native Advertising

En tredjedel av de 20 000 personer som har tillfrågats i studien "Digital News Report 2015" känner sig besvikna och lurade av native-material. Ungefär hälften av de tillfrågade tycker inte om sponsrat material och för över en fjärdedel påverkas inställningen till tidningens varumärke.

Forskarna bakom rapporten tror att ad-blockers kan vara anledningen till att redaktioner jobbar mer och mer med native-material. Av de tillfrågade i USA är det 47 procent som regelbundet använder sig av ad-blockers. Motsvarande siffra hos britterna landar på 39 procent.

Studien visar också bland annat att 41 procent använder Facebook som nyhetskälla veckovis.

I studien har över 20 000 personer i USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Italien, Spanien, Danmark, Finland, Japan och Australien fått frågor om hur de konsumerar nyheter digitalt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Native Advertising

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.