Media
Studie: Läsarna känner sig lurade av native
Publicerad: 29 oktober 2015, 12:36
En tredjedel av läsarna känner sig lurade av native-artiklar.
Foto: Colourbox.
Native-material gör så att läsarna känner sig lurade när de förstår att artikeln är sponsrad, enligt en global studie från University of Oxfords Reuters Institute.
Ämnen i artikeln:
Native AdvertisingEn tredjedel av de 20 000 personer som har tillfrågats i studien "Digital News Report 2015" känner sig besvikna och lurade av native-material. Ungefär hälften av de tillfrågade tycker inte om sponsrat material och för över en fjärdedel påverkas inställningen till tidningens varumärke.
Forskarna bakom rapporten tror att ad-blockers kan vara anledningen till att redaktioner jobbar mer och mer med native-material. Av de tillfrågade i USA är det 47 procent som regelbundet använder sig av ad-blockers. Motsvarande siffra hos britterna landar på 39 procent.
Studien visar också bland annat att 41 procent använder Facebook som nyhetskälla veckovis.
I studien har över 20 000 personer i USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Italien, Spanien, Danmark, Finland, Japan och Australien fått frågor om hur de konsumerar nyheter digitalt.