Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Succé – redan före premiären

Publicerad: 12 mars 2010, 15:56

Nostaligitidningen Minnenas Journal är en succé redan innan den kommer ut på tisdag. En annons i tidningen Land fick 10 635 personer att direkt teckna helårsprenumeration.


Så här ser Minnenas Journal ut.

Minnenas Journal är senaste nytillskottet inom LRF Media. Och intresset för den nya tidningen överträffar alla förväntningar.

– Uppenbarligen ligger vi precis rätt i tiden. Vi var rätt övertygade om det själva, men blev ändå nästan chockade över det stora förhandsintresset, säger Eva Källström, chefredaktör.

En stor del av tidningens innehåll görs av läsarna. Och det var så det började.

– Vi efterlyste läsarnas egna bilder och berättelser i Land, och det fullkomligt exploderade. Så vi såg att det fanns intresse för en tidning av den här typen.

Läsarnas eget material varvas i premiärnumret med reportage, ett uppslag Saabnostalgi och bland annat en intervju med Lill-Babs.

– Det ska vara reportage med vardagshistorier. Tidningen ska också handla om kläderna, maten, inredning, ja, sådant man känner igen, säger Eva Källström.

Ursprungligen var 50+ tänkt som målgrupp, men redan nu har de märkt större intresse från yngre än de räknat med.

– Tidningen hamnade hos prenumeranterna häromdagen, och att retrotrenden är stark även bland yngre ser vi på reaktionerna.

Första numret trycks i runt 50 000 ex. Det finns ingen stor marknadsföringsbudget, men goda möjligheter till crosspromotion med Land och andra tidningar inom LRF Media.

I år kommer de med sex nummer.

– Men jag kan tänka mig ökad utgivningstakt. Det finns inget motsvarande i tidningshyllorna i dag, förutom nostalgitidningar om bilar och motor, säger Eva Källström.

Hur annonsaffären ser ut är mer osäkert. Målgruppen brukar vara lågprioriterad av annonsörerna, men Eva Källström tror på retro även här.

– Drömmen vore bilannonser för Volvo med både gamla och nya bilar, de hade sådana annonser för en del år sedan. Men vi tänker brett, bilar, hälsa, datorer, kameror. Det är i den här målgruppen pengarna finns, säger Eva Källström.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.