Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Succébyrån Seventy fortsätter att öka – gör sitt starkaste år

Publicerad: 18 Juli 2018, 13:06

Jacob Fant och Bernhard Lüthi

Foto: Andreas Elgstrand

Varumärkesbyrån Seventy Agency fortsätter att öka successivt. Efter att investmentbanken GP Bullhound klev in som minoritetsägare 2017 har man vuxit ännu snabbare och gör nu ett rekordår.


Ämnen i artikeln:

BokslutJacob FantVarumärkesbyråerSeventy Agency

Sedan starten 2013 har siffrorna för varumärkesbyrån Seventt Agency pekat uppåt. 2017 hade man totalt 48 anställda på byrån, jämfört med nio stycken 2013, vilket visar på en stabil ökning för Seventy.

Byrån drivs av Jacob Fant och Bernard Luthi, som tidigare var med och byggde upp varumärkesbyrån Rewir som såldes till Intellecta. Under 2017 berättar Seventy Agency i rapporten att de fått in flera nya kunder och fortsatt utveckla sina befintliga kunder.

Bolaget har ökat sin omsättning för varje år. Med en omsättning på nära 78 miljoner gör man en rejäl ökning jämfört med föregående år, då omsättningen låg på strax över 51 miljoner.

Seventy Agency visar även upp en god vinstmarginal på 24,7 procent. Siffran för 2016 låg på 19,47 procent.

Drivkrafterna bakom utvecklingen beror till stor del av digitalieringen och e-handeln i Kina samt fokuset på Brand and Business Design, som man säger "möjliggör ett helhetsåtagande som uppskattas väldlgt mycket av marknaden."

Förra året så klev den engelska investmentbanken GP Bulhound in som minoritetsägare via sin fond Sidecar. GP Bullhound har under de senaste åren varit med och genomfört några av de största byråaffärerna. Bland annat när Accenture köpte Fjord och Karmarama.

– Seventy är en av de lysande stjärnorna på Nordens byråhimmel just nu. Deras kombination av djup varumärkesförståelse och utveckling av digitala tjänster och kommunikation gör dem unikt positionerade för att stötta många av de bolag som jag dagligen träffar runt om i världen, sa Per Roman, medgrundare av GP Bullhound, i en kommentar då.

I en intervju med Resumé ville dock Seventys grundare Jacob Fant inte berätta hur själva affären var konstruerad. I samma veva gjorde byrån en nyemission där GP Bullhound fick 411 nya aktier i byrån, vilka kvittades mot en fordran på drygt 2,8 miljoner kronor och gav en ägarandel på drygt 7,5 procent.

– Vi säljer en del av en pott som vi haft i väntan på att hitta rätt strategisk partner för att driva på vår tillväxt, sa Jacob Fant till Resumé då.

Prismässigt har det också gått bra för byrån. Sedan starten har de belönats i Årets Byrå under samtliga år.

Seventy Agency har även ett kontor i Kina, men statistiken ovan gäller enbart för det svenska bolaget.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.