Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Succéstart för Solidtango: ”Har aldrig ringt ett säljsamtal”

Publicerad: 13 september 2013, 07:40

Solidtangos sajt.

Den svenska sociala tv-plattformen Solidtango har bara funnits i sju månader, bolaget tjänar redan pengar – omsättningen i augusti var över en miljon kronor. Nu lanseras en ny funktionalitet som gör att man nu kan erbjuda en komplett teknisk plattform för alla som har innehåll och vill dra igång en egen ”Netflix”.


Ämnen i artikeln:

Netflix

I går firade Netflix ett år i Sverige – Soldtango har en liknande teknik och redan 230 Playkanaler,  och närmare 60 000 tittare har i dag ett Solidtango-konto.

– Vi har på ett radikalt sätt sänkt kostnaden för att dra igång en  nätbaserad tv-kanal med liknande teknik som exempelvis Netflix använder,  säger Mathias Stjernström, en av grundarna till Solidtango.

Han och Johan Lundqvist – båda med webberfarenghet sedan 1994, har grundat bolaget som också tror på att få in aktörer med film- och tväriightere.

– Absolut, det är bara en tidsfråga. Deras business är inte att bygga tekniken, säger Johan Lundqvist.

Bland de hundratals kunderna i dagsläget finns bland annat Djurgården Fotboll, IFK   Göteborg, Hamnen.se, Öppna Kanalen Stockholm, Kristianstadsbladet,   Sportsground, AIK Innebandy, Svenska Spel, Svenska Innebandyförbundet,   Universal, Webbmediahuset, Sony Music, Sveriges Radio, Warberg IC och   Svenska Bilsportförbundet.

Kunderna tjänar pengar genom att ta betalt av sina användare för exempelvis livesändningar.

– Det stora målet är att skapa en Facebook-liknande tjänst för livesändningar och video. Det rörliga kommer att ta över webben helt och hållet, det är vi överrtugade om, säger Johan Lundqvist som förklarar att kunderna står i kö.

– Vi har aldrig behövt ringa ett säljavtal, det är ”word to mouth" som gäller.

Solidtango lanserar i dag är VIP-abonnemang med möjligheten att  erbjuda samma betalningsupplägg som Netflix använder mot sina tittare –  månadsvis betalning. Fram tills nu har det endast varit möjligt för  tittaren att ta betalt för enskilda videor eller livesändningar.

– Efterfrågan på denna betalningsmetod har varit stor från såväl  avsändare som tittare som vill att betalningsförfarandet ska vara  enklast möjligt, säger Mathias Stjernström.

Solidtango  har fram till i dag genomfört fler än 45.000 transaktioner och  omsättningen via PPV passerade redan den första månaden sjusiffriga  belopp.

-  I dagens medialandskap letar alla febrilt efter sätt att få nya  intäkter i den digitala världen, via vår plattform får kunderna det,  avslutar Mathias Stjernström.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.