Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Supereditioneringen

Publicerad: 29 Mars 2012, 10:59

Sportbladets ettor på lördag till den allsvenska premiären med allsvenska spelare.

Sportbladets unika grepp till den allsvenska premiären på lördag är en stor logistisk utmaning som beskrivs som en distributionsmässig mardröm. Tidningens förstasida editioneras med elva olika ettor för respektive allsvensk stad. – Så stor editionering kommer vi aldrig mer att kunna göra eftersom vi kommer att ha färre tryckerier i framtiden, säger Sportbladets chef Håkan Andreasson till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Håkan AndreassonSportbladetAllsvenskan

Idén kläcktes när redaktionen på Sportbladet gick igenom bildmaterialet till den "Allsvenska Bibeln", som legat ute till försäljning i en vecka.

–      Tanken är alltså att du får ditt allsvenska lags etta. Detta har aldrig hänt tidigare och någon sorts historia skrivs alltså, säger Håkan Andreasson.

I Stockholm delar AIK och Djurgården etta.

Det unika tilltaget innebär ett krävande logistiskt arbete och minutiösa förberedelser. Det beskrivs som en distributionsmässig mardröm.

I tryckeriet i Karlskrona exempelvis ska det tryckas fyra olika förstasidor – för Kalmar, Helsingborg, Malmö och Mjällby/Sölvesborg.

Tryckeriet måste stanna vid särskilda tidpunkter, och bilar måste köras fram vid exakt rätt tidpunkter för att de ska få rätt last. Det är ju viktigt att att exempelvis inte Göteborgs etta hamnar i Stockholm...

Men denna speciella satsning blir den första och sista. Aftonbladet kommer nämligen att gå ner i antal tryckerier och därmed är liknande grepp inte möjliga att ta i framtiden.

– Allsvenskan är hetare än på många år – och vi ville visa att det är vi som äger allsvenskan, säger Håkan Andreasson.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.