Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 6 september 2013, 10:46
Foto: Pressbild.
Entreprenören Richard Båge blev rikskänd i samband med att SVT visade en lokal variant av enormt framgångsrika Dragon´s Den, vilket är ett japanskt format som exempelvis blivit enormt populärt i Storbritannien. Rickard Båge lägger numera allt sitt krut på innehållsleverantören Mediaplanet och har plocka in tunga profiler som Gunnar Strömblad som ordförande: – Mediaplanet ska bli världsledande på content marketing, säger Richard Båge.
Richard Båge är en svensk entreprenör och riskkapitalist som har grundat Insplanet och Mediaplanet Internationational.
Han satt med i Draknästet med bland annat finansmannen Sven Hagströmer och Douglas Roos.
Richard Båge har också utsetts till Årets Entreprenör i Stockholm i 2008 i Ernst & Yong SEB:s stora tävling Entrepreneur of the Year samt vunnit Swedbank och Sparbankernas stora Företagarpris samma år.
Nu satsar han merparten av sin tid på Mediaplanet, vilka idag finns i 15 länder och ger ut 100 produkter.
Bolaget har precis vunnit Guld i Content Marketing Awards för sitt arbete i USA Today med Employing America.
Mediaplanet har funnits sedan 2002 och Ni plockade in Gunnar Strömblad som ordförande nyligen. Vad är planen med bolaget framöver och inte minst nu när Gunnar har gått in med sina erfarenheter och dessutom OM-grundaren Olof Stenhammar och för detta Google-Sverige-chefen Johan Kinnander?
–Vårt jobb är att hitta kunder till våra annonsörer via relevant innehåll både i print och digitalt. Nya styrelsen har påskyndat våra investeringar för att erbjuda kunderna den bästa digitala lösningen i Europa och Nordamerika. Det är stimulerande för bolagsledningen att arbeta med och ta kunskap från några av de bästa i Sverige inom digital media samt internationella affärer.
Vad går er affärsidé ut på mer exakt, vision, mission etc?
– Vår vision är att bli nummer ett när det gäller content marketing oavsett plattform. Genom att skapa och distribuera relevant, inspirerande och utbildande redaktionellt innehåll gör vi nischade produkter som attraherar och engagerar våra kunders målgrupper. Vår ambition är att helt enkelt omvandla läsarnas intresse till handling.
Ni vann precis i Content Marketing Awards. Vad är de främsta förklaringarna?
– Vi vann guld för produkten Employing America som gavs ut i USA Today och via sociala medier. Innehållet, i kombination med aktuellt ämne, skapade stort relevant läsvärde. Det är roligt och stimulerande för Mediaplanets medarbetare och annonsörer att vårt produkterbjudande tar hem första pris på världens största mediemarknad.
Vilka ser du som era främsta konkurrenter?
– Det finns flera aktörer i Sverige och Europa som gör tematidningar och många bolag som har en nischad digital produkt men jag ser ingen som erbjuder både print och digitalt, enligt samma inarbetade koncept som vi. Även i USA finns det flera spännande mediebolag som arbetar framförallt med digitala vertikaler såsom Demand Media med flera, men inte heller här ser jag någon aktör som en direkt konkurrent till Mediaplanet och vår portfölj.
Hur mycket har du investerat i bolaget hittills och hur ser ägarförhållandena ut. Vad räknar du med att satsa på framöver?
– Bolaget har sedan start gått med vinst, vilket är en hygienfaktor. Vi kommer även fortsättningsvis växa med egna medel. Bolaget ägs till största del (cirka 80 procent) av grundarna Rustan Panday och jag själv, personal samt styrelse. Daniel Soussan, som jag startade Insplanet med, äger 20 procent.
Hur ser du egentligen på det här med allt prat om "printdöden"? Vad kan motverka den negativa utvecklingen just nu och vad tror du kommer runt hörnet?
– Naturligtvis har spelplanen förändrats drastiskt sedan 2009 men vi ser möjligheter, print tror vi inte kommer dö ut utan bli en lönsam nischprodukt för de spelare som navigerar rätt idag och framöver. Tyvärr innebär det dock att fler spelare kommer att försvinna. Redan nu har det digitala tagit över som den ledande mediekanalen i västvärlden. Vi tycker inte utvecklingen ska motverkas, dumt att ens tro att det går. Konsumenten bestämmer hur de vill ha informationen och det är vårt jobb som mediebolag att möta kravet.
Har du några nya spännande projekt på gång med bäring på vad vi bevakar - vilka i så fall?
– Allt fokus på Mediaplanet.
Sist men inte minst. Du gjorde bra ifrån dig i Draknästet. Hur ser du på nedläggningen av programmet. Dragon´s Den är ju exempelvis en stor framgång i Storbritannien? Skulle du ställa upp i Draknästet igen om du fick frågan?
– Jag hade väldigt roligt de två säsonger jag deltog. Min med-drake Sven Hagströmer och jag meddelade SVT efter sista inspelningen att vi var klara. Det tog mycket tid med investeringar och allt runt omkring. Dock en erfarenhet jag inte skulle vilja ha ogjort.
Vilka affärsidéer har du investerat i därifrån som har gått bra, kanske till och med över förväntan?
– Några fiaskon och två stora succéer. Väljer att nämna de senare;
Storytel, streamade ljudböcker. Har i dagsläget mer än 50 000 månadsabonnenter i tre länder. Avtal24.se virtuell advokat. Har verksamhet i Sverige och Tyskland.
Vad anser du gör en riktigt bra entreprenör och vilka är dina främsta kvaliteter?
– En bra entreprenör är någon som inte snackar utan tar sig igenom alla eldprov för att förverkliga sin produkt eller tjänst och blir bärkraftig på bolagets egna medel. Sverige har många många duktiga entreprenörer.
– Jag kan inte recensera mig själv, jag har inte gått i mål än. Tavlan är inte färdigmålad. Framtiden får utvisa om jag är en bra entreprenör.
Mediaplanet grundades av Richard Båge ihop med Rustan Panday år 2002.
Karl-Johan Byttner