Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Surfplattan in i folkhemmet

Publicerad: 3 oktober 2012, 09:56

LO-medlemmar halkar efter när det kommer till bredbandsanvändande. Nu tar organisationen tag i problemet tillsammans med operatören Joors. Med ”folkplattan”ska de digitala klyftorna minska i Sverige.


I dag lanseras ”folkplattan” ett kit som omfattar surfplatta och mobilt bredband utan månadskostnad. Operatören Joors som står bakom det annonsfinansierade bredbandet har skapat ett paket tillsammans med LO-mervärde för 1,4 miljoner medlemmar.

– Folkplattan, som vi kallar paketet, syftar i likhet med den tidigare LO-datorn, att sprida informationstekniken i landet, säger Carl Aspenberg grundare och styrelseordförande för Joors.

Kombinationen av stora inköpsvolymer, avbetalningsmöjligheter och skattesubventioner gjorde LO-datorn till en succé för 15 år sedan. Nu vill man sänka slutpriset på ett liknande sätt.

– Att främja läsning och folkbildning har alltid varit en kärnfråga för arbetarrörelsen. Att flytta surfplattan från nischprodukt till allmängods är en nyckelfråga för att minska de digitala klyftorna i Sverige, säger Roger Hemming ansvarig för LO-mervärde.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.