Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Svagare krona ger sämre tv

Publicerad: 25 mars 2009, 14:18

Kronans ras ger oss sämre tv. Den dyra dollarn gör svenska tv-inköpare fattiga och försiktiga. Lågkonjunkturen och valutaraset kapar tv-bolagens vinster. Då sparar de på programlagret tills annonsörerna åter öppnar plånboken.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5Kanal 9Jonas Sjögren

Svenska medier är ingen stor exportprodukt. Däremot importerar vi tungt från USA och England. När kronan fallit med nästan 50 procent mot dollarn blir programmen dyrare, trots att de stora tv-företagen försöker valutasäkra sig.
Tv-bolag som tecknade optioner på program vid mässorna i fjol försökte kanske säkra sig mot en dollarstegring från sex till sju kronor. De kunde knappast ana att det krävdes över nio kronor för att få en dollar när programmet väl skulle betalas.

Ett dyrare program kräver mer eller dyrare reklam för att inköpet inte ska gå med förlust. Men marknaden har gått motsatt väg det senaste halvåret: annonsvolymerna faller och priserna pressas. På så sätt straffas svenska tv-bolag dubbelt för kris och klen kronkurs.
– Jo, det är klart att den dyrare dollarn slår igenom på våra inköp, säger vd Jonas Sjögren som handlar mycket till Kanal 5 och Kanal 9. Effekten av den svagare kronan på vårt resultat blir högst 50 miljoner kronor i år. Men om jag visste var kronkursen skulle ligga nästa höst skulle jag inte jobba här, utan bli rik på valutahandel.
– Uppdraget att valutasäkra ligger på SBS centralt. Men visst får vi langa upp fler kronor för programmen. Om kronan fortsätter vara svag blir det nog försiktigare inköp framöver, men vi har ännu inte beslutat köpa mindre.
Däremot har Kanal 5 och Kanal 9 gnetat sig genom vintern med sämre utbud. Publikdragare har legat på lagring i väntan på annonsörernas återkomst. En klok taktik, tycker Jonas Sjögren:

 – Vi såg före jul att annonsfallet var större än väntat. Vi räknade med ett svagt första kvartal och det bli nog ännu svagare än vi befarade. Då beslöt vi att flytta en del programstarter från januari till mars för att satsa hårdare i högsäsongen fram till juni.

TV4 har den största inköpsbudgeten och därmed störst valutarisk:
– Vi valutasäkrar i viss utsträckning mot dollarna, förklarar TV4:s finanschef Lars Johansson. Vi är hyfsat väl säkrade, men på sikt blir det en belastning att kronan är så lågt värderad. Men ännu har vi inte sett någon påtaglig effekt på inköp och affärer.
– Dyra inköp kompenseras i någon mån av att vi har intäkter i Canal Plus i starkare valutor i Finland, Danmark och Norge.

För MTG-koncernen är valutasvängningarna större. Koncernen har sin tyngdpunkt utanför euroområdet i Ryssland och Östeuropa och gör affärer i allehanda valutor.
MTG:s finansförvaltning valutasäkrar sina programinköp i rullande 12-månadersperioder mot dollar, pund och schweizerfranc. Men i kvartalsrapporten för Q4 varnar ledningen för att koncernen är så riskexponerad att lågkonjunkturen kan äventyra förmågan att fullgöra låneförpliktelserna. Resumé har utan framgång sökt MTG:s finansdirektör Mathias Hermansson.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.