Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svart höst i Skåne

Publicerad: 13 Oktober 2008, 15:03

Förlust, nedskärning, sammanslagning och nedläggning. Så ser Skånes mediemarknad ut. Före finanskris och lågkonjunktur. – Jag är glad att vi har kommit halvvägs med kostnadssänkningen. Om vi hade börjat nu, skulle jag ha varit orolig, säger Sydsvenskans vd Johan Ståhl.


truefalseOm Skåne är termometer i medieklimatet blir det snart istid i resten av landet:

- 100 av 260 anställda sparkas när Skånska Dagbladet slås ihop med Norra Skåne i Hässleholm och Laholms Tidning. Utan 65 miljoner i statsbidrag skulle Centertidningarna ha förlorat 70 miljoner kronor i fjol. I år blir det mer och nästa år ännu värre.
   - 130 anställda sparkas när Allers lägger ner tryckeriet i Helsingborg, där 400 anställda jobbar kvar vid huvudkontoret och fortfarande tjänar pengar. I fjol var koncernens vinst 149 miljoner vid en omsättning på 1,4 miljarder kronor. I år väntas den falla.
   - 75 personer ska bort på Sydsvenskan som gör en avläggare av Trelleborgs Allehanda och samlar Bonniers tidningar i en koncern. Sydsvenskan gör en förlust kring 30 miljoner kronor när kostnaderna för bantningen har betalats.
   - City fortsätter att komma ut fem dagar i Malmö, Lund och Helsingborg, men går fortfarande med förlust trots samgåendet med gratiskollegan Xtra Helsingborg. Lönsamma HD:s vinst rasar under 50 miljoner till följd av gratistidningssatsningen.
   - Den lokala tv-kanalen Kanal Lokal i Malmö blöder miljoner och är till salu. Men kostnaden för att driva tv i marknätet är hög och krisen på marknaden underlättar inte ägaren Providers säljförsök.
   - SVT bantar personalstyrkan ännu ett varv i Malmö och blir 53 tjänster färre.
   - Aftonbladet är svaga i Skåne och har gett upp sam-arbetsplanerna med Skånskan samt lagt ner förlustmaskinen Punkt SE.

Men allt är inte nattsvart söder om Hallandsåsen:
Metros skånska edition går fortsatt bra, men den lönsamma postdistribuerade bostadsbilagan riskerar att bli tunnare på den sviktande skånska bostadsmarknaden. Kvällsposten har bantats i omgångar, men bidrar till Expressens vinst. TV4 i Skåne har också bantats och är en lönsam lokal-station.
I stort sett blir den skånska mediemarknaden en noll-affär i år. Men nu slår bankkris och lågkonjunktur ytterligare mot medierna:
– Visst, det är tufft. Men Skåne är fortfarande en stark tillväxtregion, säger Sydsvenskans vd Johan Ståhl.

Sydsvenskan och dotterbolaget Skånemedia tjänade i fjol 130 miljoner kronor. Nu görs ett växlingsprogram som ska minska personalstyrkan på Sydsvenskan med 50 personer och på Skånemedia med 25 personer.
– Över 100 anställda har anmält intresse för avgångsvederlag, säger Johan Ståhl. Jag räknar med att strukturkostnaderna blir omkring 100 miljoner och vår budgeterade förlust 20–30 miljoner.
– Vi ska sänka kostnads-nivån med uppemot 150 miljoner på tre år. Ungefär hälften är redan realiserat. Därför känner jag mig komfortabel med att gå in i nästa år. Även med en annonsnedgång på fem sex procent kan vi göra ett bra resultat 2009.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.