Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SvD får ny kostym – mer plats åt opinion

Publicerad: 28 mars 2017, 08:24

Foto: Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladets pappers- och e-tidning får en ny design. Bland annat ska opinionstexterna få mer utrymme. Bakom arbetet med layouten ligger Fokus före detta ad Ebba Bonde.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénEbba BondeSvenska Dagladet

Målet med den den nya formen är att läsarna ska känna igen sig i tidningen oavsett om man läser den online eller i papper. Både pappers- och e-tidningen får en ny kostym. Enligt Svenska Dagbladets pressrelease kommer de största förändringarna ske i helgtidningar. Där kommer tidningen satsa ytterligare på fördjupningar inom näringsliv, politik och utrikeshändelser. Även kultur-delen kommer att få ytterligare sidor.

– Först och främst känns det fantastiskt roligt att få lansera en nydesignad och modern tidning efter att ha haft fokus på vår digitala utveckling i flera år. Det här är en tidning som tar nyheterna på allvar, där vi kommer att ge läsarna mer innehåll på varje sida i form av fler artiklar och fler faktarutor. Vi har också jobbat med kontrasterna i tidningen, det vill säga tydligare skillnader mellan nyhetsartiklar och analyser för att nämna ett exempel, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.

Bakom omgörningen ligger bland annat hyllade Ebba Bonde, tidningen Fokus f.d art director,

Svenska Dagbladets ledarsida har fått alltmer plats de senaste åren, främst digitalt. Ledarskribenterna producerar idag, utöver sina tradtionella ledare, även ledarreportage och gör egna granskningarna. Från och med imorgon kommer de att få mer plats även i papperstidningen. Ledarredaktionen kommer få ytterligare en sida i helgtidningen och oftare ha två hela sidor på vardagarna. Även nyhetsdelen kommer få ytterligare en sida för krönikor.

Parallelt med omgörningen av tidningen lanserar SvD en kampanj, "Hur formas dina tankar?", med anledning av att det i tider av falska nyheter behövs en trovärdig, djuplodande journalistik. Kampanjen kommer att synas i Stockholms tunnelbana, Facebook, YouTube, Hemnet och Schibsteds nätverk.

Ytterligare nyheter i tidningen blir att Vin & Krog byter namn till Vin & Mat och flyttar in i nyhetsdelen på fredagar, SvD Näringsliv kommer på lördagar att fokusera på privatekonomi och SvD Börspuls kommer på avdelningen Börs & Marknad tre dagar i veckan.

Läs Resumés helgintervju med Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.