Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SvD gör om papperstidningen

Publicerad: 12 Oktober 2016, 09:17

Ebba Bonde.

Foto: Pressbild

SvD gör om papperstidningen igen. Fokus förra AD Ebba Bonde anlitas för uppdraget.


Ämnen i artikeln:

Ebba BondeSvenska Dagbladet

Svenska Dagbladet redesignade papperstidningen för cirka tre år sedan. Nu har det blivit dags igen.
– Papperstidningen är en av våra huvudprodukter. Den fyller tillsammans med de digitala kanalerna en viktig funktion, både som förmedlare av vår kvalitetsjournalistik och som en viktig kanal för många av våra annonsörer. Den har också en central roll i SvD:s flerkanalsstrategi och är inte sällan bron in i den digitala nyhetsvärlden, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

Tidningen har anlitat Ebba Bonde för uppdraget.
– Jag ser det som ett väldigt modernt journalistiskt projekt. Kraven ökar ju hela tiden på att kunna förpacka viktigt innehåll på ett tydligt och snabbt sätt. Det är en utmaning som är otroligt rolig att få ta sig an tillsammans med Svenska Dagbladets redaktion, säger Ebba Bonde.

Chefredaktör Fredric Karén:
– Vi vill med den nya tidningen skapa en tätare och mer utpräglad nyhetskänsla, en tydligare skillnad mellan de olika momenten på sidorna: nyhetsartiklar, analyser, faktarutor, fördjupningar. Vi vill också stärka det som är SvD-unikt, färger, symboler och typsnitt. Och inte minst vill vi koppla tidningens identitet närmare SvD.se och våra andra digitala produkter, dels för att visa på styrkan i varumärket, dels för att kunna visa vårt rika utbud av kvalitetsjournalistik både online och i print.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Ebba BondeSvenska Dagbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.