Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SvD gör största vinsten någonsin

Publicerad: 15 februari 2008, 06:58

Svenska Dagbladets vinst under 2007 var den största man någonsin levererat. Resultatet blev 49,4 miljoner och omsättningen ökade med elva procent. Men nätet går back.


Intäkterna för mediehuset SvD var förra året 1 150 miljoner kronor, vilket är en ökning med elva procent jämfört med 2006. Men samtidigt steg kostnaderna med 98 mkr till 1,100 mkr och vinsten blir 49,4 mkr. Det är en förbättring med 44 procent jämfört med 2006.

Och tidningens bästa resultat någonsin. Enligt Raoul Grünthal, vd på SvD, handlar det om att man har tagit marknadsandelar på samtliga annonsmarknader.

– Väldigt viktiga har bostadsannonserna varit, och de har vi tagit från Metro, säger Raoul Grünthal till Resume.se.

De totala annonsintäkterna för mediehuset var 619 mkr efter en 19-procentig ökning. Papperstidningen står för 84 procent av annonsintäkterna.

På nätet går det sämre. Ett resultat på 5,6 mkr i vinst 2006 vändes till en förlust på 2,1 mkr.
– Det beror på utvecklingen av SvD.se. Det är viktigast att vi ökar tillväxten. Men det kostar att göra Sveriges bästa mediesajt, som vi utsågs till, säger Raoul Grünthal.

Av det ni investerat i nätet – hur stora delar är fasta respektive löpande kostnader?
– Det är både och. Vi har investerat i teknik men vi vill också ha de bästa medarbetarna, det kostar.

Vad säger du om året som kommer? Orosmoln?

– Naturligtvis är det intressant att se vad som händer med konjunkturen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.