Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SvD inleder samarbete med The Atlantic

Publicerad: 29 mars 2018, 07:26

Svenska Dagbladet och den amerikanska tidskriften The Atlantic inleder ett samarbete. Varje månad kommer SvD:s prenumeranter att digitalt kunna ta del av utvalda och översatta reportage från en av världens mest ansedda tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

SvD

The Atlantic grundades, precis som Svenska Dagbladet, på 1800-talet. På senare år har tidningen nått en allt bredare läsarkrets digitalt. I samband med att analysföretaget Chartbeat nyligen mätte läsarnas engagemang i tid bland över 39 miljoner journalistiska satsningar runt om i världen, hamnade the Atlantic i topp.

Chefredaktören Jeffrey Goldberg har tidigare förklarat framgången med att människor i dag "uppskattar historier, välskrivna reportage och riktiga känslor".

– Den kvalitetsjournalistik som the Atlantic gör passar väldigt väl in i det Svenska Dagbladet står för. Vi har ambitionen att genom fler perspektiv och ny kunskap hjälpa läsarna att bilda sig en egen uppfattning och det glädjer mig att vi genom det här samarbetet kan erbjuda ännu mer journalistik av yppersta kvalitet, säger Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet i en kommentar.

The Atlantic har en uttalad ambition att ta upp universella frågor och sätta fingret på större ämnen. Ett exempel är hur digitaliseringen påverkar allt från föräldraskap och arbete till demokratiska frågeställningar.

I samband med artikelserien "Framtidens skola" publicerar Svenska Dagbladet under påskhelgen en fördjupning av the Atlantic om hur USA, och världen, står inför en utbildningsrevolution och vad den innebär.

I en annan artikel inom ramen för samarbetet förklaras varför vi glömmer handlingen i böcker, tv-serier och filmer och hur den tekniska utvecklingen gör att vi kommer att minnas ännu mindre framöver.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.