Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 4 februari 2013, 13:45
Teamet bakom A Perfect Guide.
Foto: Pressbild.
Svenska Dagbladet köper livsstilsmagasinet A Perfect Guide: – Många kunder har också efterfrågat ett ökat samarbete mellan SvD och APG, säger Gunilla Asker, vd på SvD i en kommentar.
Livsstilsmagasinet A Perfect Guide fokuserar på mode, mat och resor.
SvD har i många år haft livsstilsmagasinet som bilaga i tidningen, men nu köper man alltså loss bolaget och skapar ett eget dotterbolag i samma veva:
– Vi ser många intressanta tillväxtmöjligheter när vi kan arbeta närmare varandra i utvecklingen av såväl affären som produkten, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.
SvD:s produktionschef Johan Hammar blir vd för det nya dotterbolaget och tanken är att APG ska komplettera SvD:s erbjudande.
SvD menar bland annat att APG står för lite lyx i tillvaron, har en säker trendkänsla samt ett lättsamt tilltal.
APG:s redaktör Hugo Rehnberg gläds över affären:
– A Perfect Guide är redan idag annonsörernas självklara favorit bland livsstilsbilagorna. Med Svenska Dagbladets tyngd, trovärdighet och höga kvalitet i ryggen befäster vi den positionen, säger han i en kommentar.
Hugo Rehnberg menar också att APG hela tiden har trott stenhårt på att kunna erbjuda annonsörer en kombination av magasinets kvalitet med dagstidningens räckvidd:
– Något som både den här affären och vår snabba utveckling de senaste åren är ett bevis på, säger Hugo Rehnberg.
APG:s redaktion och dess frilansnätverk behålls intakt.
Karl-Johan Byttner