Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SvD-modell prisad

Publicerad: 1 juni 2016, 11:13

Glada miner när priset delades ut på Global Media Award.

Foto: Robert Downs

Tidningens affärsstrategi för att minska tappet i print och får fler att betala för digitalt innehåll tog hem pris efter pris – och utnämndes slutligen till ”Best in show” i medie-VM.


Ämnen i artikeln:

SvD

Svenska Dagbladets affärsmodell ”Pyramiden” är en strategi som syftar till att öka användningen av SvD:s alla digitala produkter och tjänster, sälja fler digitala prenumerationer och minska tappet av printläsare. Arbetet med strategin började 2012 och har varit så framgångsrik att SvD i förra veckan sopade banan med 264 konkurrerande medieföretag från 40 länder i tävlingen INMA Global Media Awards, även kallad medie-VM. Och igår firade SvD framgångarna.

SvD:s modell vann kategorin ”Best New Paid Content or Subscription Initiative”. Den blev även bäst i Europa/Mellanöstern/Afrika och korades slutligen till ”Best in Show”. Det är första gången en svensk tidning vinner titeln.

– För oss är det en väldigt rolig och viktig bekräftelse att få, inte minst internt. Det är en bekräftelse på att de här helt egenutvecklade strategiska verktygen verkligen fungerar, säger SvD:s vd Gunilla Asker till Resumé.

Strategin ska öka värdet för läsare såväl som annonsörer och därigenom säkra lönsamheten. Hon berättar att den lett till både ökad försäljning och nöjda läsare – SvD har nu 30 000 digitala prenumeranter. Även den digitala annonsförsäljningen har ökat markant.

– Vi har lyckats bygga upp en stark digital affär där alla digitala intäkter ökar kraftigt. Ökningen av de digitala prenumerationerna är mycket glädjande. Och det gör vi samtidigt som vi har en papperstidningsupplaga som har stabiliserats. Papperstidningsläsandet parallellt med den digitala läsningen är fortsatt väldigt viktig.

Målet är nu att öka antalet digitala prenumeranter ytterligare och även fortsätta ta marknadsandelar på annonsmarknaden.

I samband med tävlingen vann dessutom Schibsted-kampanjen Gula Båtarna kategorin "Best brand awareness campaign", som Resumé har rapporterat om tidigare.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.