Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SvD:s kostnader ökar – trots sparpaketet

Publicerad: 31 oktober 2013, 10:10

Sparpaketet har fått motsatt effekt.

Foto: Jonas Eltes.

(UPPDATERAD MED GENMÄLE FRÅN GUNILLA ASKER) Svenska Dagbladets sparprogram då 60 personer fick gå har inte haft effekt. Nu visar Schibsteds kvartalsrapport att kostnaderna i stället ökar.


En analys av finansbilagan till Schibsteds Q3-rapport är gräslig läsning för Svenska Dagbladet. Alla pilar pekar fel. Enda ljusglimten är att intäkterna online ökar med 2 miljoner till 16 miljoner kronor sedan tidningen infört sin mjuka betalvägg. Men vad hjälper det när pappersintäkterna fallit med 52 miljoner under de nio första månaderna.

Upplagan rasade under 160 000 under tredje kvartalet och har fallit med 9 procent på 9 månader. Trots prishöjning faller upplageintäkterna för kvartalet med 7 procent eller 9 miljoner till 114 miljoner kronor.

Annonsintäkterna i Q3 minskar med 10 procent eller 9 miljoner till 82 miljoner kronor. Schibsted gläds i rapporten åt att det går sämre för andra och att Svenskan därmed tar marknadsandel.

Mest anmärkningsvärt är ändå att kostnaderna ökar, trots det stora sparpaket som presenterades för ett år sedan. Nu visar Q3-rapporten att kostnaderna i stället ökat under det senaste året, trots att kostnaderna för avgångsvederlag togs föregående år.

Visserligen har personalkostnaderna minskat med 17 miljoner kronor till 151 miljoner under årets första nio månader. Men samtidigt har övriga kostnader ökat med 26 miljoner under samma tid. Där ryms inköp av frilansmaterial, inhyrning av vikarier samt avtal med bland annat TT för sport och nyhetsmaterial.

Sedan förra hösten har 50 personer tvingats lämna Svenskan. Avsikten var att spara 40 miljoner kronor. I stället har Svenskans kostnader för tredje kvartalet ökat med en miljon till 230 miljoner jämfört med i fjol. Q3-resultatet var förra året 2 miljoner i vinst, efter att tidningens presstöd på 14 miljoner räknats in. I år blev det en förlust i Q3 på 14 miljoner, trots statsstödet.

Svenskans vd Gunilla Asker hade först inte möjlighet att kommentera uppgifterna, men men lämnade senare ett genmäle:

”SvD:s   tredje kvartal var svagt, vilket vi inte gjort någon hemlighet av. Vi   befinner oss på en alltmer konkurrensutsatt marknad, där intäkterna för   alla tidningar viker.

Att  SvD:s kostnader ökat under 2013 är inte alls särskilt märkvärdigt. Vi  har under året lanserat en ny mobilsajt, vi har sjösatt en helt ny  affärsstrategi med en ny paketering och med en ny betalmodell, vi har  lanserat en ny papperstidning och vi har investerat i ett nytt  CRM-system.

Detta har förstås fört med sig ökade kostnader för  utveckling, IT, marknadsföring och kompetensväxling. Men det har varit  nödvändigt för att säkra vår långsiktiga överlevnad. För att ta höjd för  den framtid vi tror på.

Därtill har vi en så kallad  jämförelsestörande post i och med förvärvet av magasinet APG, som numera  ingår i SvD och som är 100 procent konsoliderat i 2013 års resultat,  men inte i utfallet för 2012.

Utöver detta har SvD:s resultat,  liksom för alla andra företag, belastats av kostnader för  kollektivavtalsenliga lönehöjningar och indexuppräkningar av  leverantörskostnader.

Vad gäller nedbemanningsprogrammet hade  detta begränsad effekt under första och andra kvartalet, vilket var helt  enligt plan. Det får full effekt först under sista kvartalet 2013 så  att kalla det fiasko känns inte seriöst.

Det är inte heller  seriöst att påstå att SvD höjt prenumerationspriserna under årets tre  första kvartal. Det är inte sant, de prishöjningar SvD genomfört är  försumbara i sammanhanget. Lika osant är att hävda att 60 personer  tvingats lämna SvD. Sanningen är att 50 personer frivilligt slutat sin  anställning på SvD – alla med branschgenerösa avgångsvederlag på upp  till 25 månadslöner.

Resumé  uppger också att SvD:s kostnader för tredje kvartalet ökat med två  miljoner. Den korrekta siffran är en miljon. Det är faktiskt en viss  skillnad.

Vi  sticker inte under stol med att vi befinner oss i ett utsatt läge och  att situationen är allvarlig. Dock förväntar vi oss av en branschtidning  att granskningen av oss ska vara saklig och korrekt.”

Gunilla Asker
vd SvD

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.