Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SvD:s reporter skrev kritiskt om Metro – fick hätska telefonsamtal från Mats Qviberg

Publicerad: 2 Maj 2017, 06:26

Malin Ekman och Mats QViberg

Mats Qviberg använder okonventionella metoder gentemot Malin Ekman efter hennes kritiska publiceringar kring Metro, så växer Facebook och Googles reklamaffärer och Hannah Widell och Amanda Schulman slår ifrån sig kritiken. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CustosFacebookMetroSvDAmanda SchulmanHannah WidellMalin EkmanGoogleMats Qviberg

Mats Qviberg attack mot SvD:s reporter
I tre texter har SvD:s frilansskribent Malin Ekman skrivit om Metros nya ägare, Mats Qvibergs investmentbolag Custos. Hon har diskuterat vad ägandet gör med Metros oberoende och i den senaste krönikan ifrågasätter hon Metros värvningar av personer som tidigare varit knutna till finansmannen, däribland Jenny Hedelin och Mikael König. Vilket ledde till att Christen Ager-Hanssen skrev en replik i SvD om att Malin Ekman "driver en kampanj mot Qviberg". Han hävdade att Malin Ekman var okvalificerad för att skriva artikeln eftersom hon en gång skrivit om Caroline Neuraths bok om HQ-härvan (i Expressen). I helgens avsnitt av Sveriges Radios mediegranskande program "Medierna" framkom nya uppgifter. Här fick lyssnarna höra till inspelade samtal där Mats Qviberg ringer upp Malin Ekman och tar upp, i sammanhanget irrelevanta, faktamissar och säger att en "aphjärna" hade kunnat få det rätt. I ett annat samtal säger han att om hon granskar honom ska han minsann granska henne. "Det är inget hot, det är ett löfte". Medierna, som hade en inbokad intervju med Mats Qviberg, berättade att de hade tillgång till inspelningarna. Då ställde han in intervjun. I programmet säger SvD:s chefredaktör att han ser på samtalen från Metro-ägaren till frilansjournalisten som en säkerhetsfråga. "En strategi att tysta mig som journalist", säger Malin Ekman till Medierna.

"Mats Qvibergs agerande överraskar inte"
DN:s mediekunnige redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson skriver med anledning av Mediernas avsnitt att han inte är förvånad över Mats Qvibergs sätt att hantera SvD:s publiceringar: "Agerandet överraskar. Dessvärre inte. Det är i linje med hur Qviberg brukar göra. Han vill skrämma till tystnad. Han vill att de reportrar som ställt kritiska frågor och skrivit kritiska kommenterar ska sluta med det, eftersom kostnaden är alltför hög. Så gör kanske en finansman. Men så kan inte en medieägare eller någon som på något sätt förknippas med publicistisk verksamhet göra."

Han fortsätter:
"Det viktiga nu är bara en sak: att granskningen av medieägaren Qviberg fortsätter. I SvD och i många andra medier. För medieägare som beter sig på det här sättet är ovärdiga sitt uppdrag."

Twitter storsatsar på streamat
Twitter gör en storsatsning på livestreaming av videoinnehåll. I helgen stod det klart att kanalen börjar sända nyheter dygnet runt i samarbete med Bloomberg. Sedan presenterade den sociala plattformen nämligen presenterat 16 nya samarbetspartners på området, bland annat Buzzfeed, Viacom och PGA. När Twitter presenterade en rad olika program som kommer att sändas på plattformen visade det sig att innehållet täcker in såväl nyheter och som olika former av underhållning. Det skriver Recode.

Hannah Widell och Amanda Schulman slår tillbaka mot kritiken
De senaste veckorna har Perfect Day Medias frontfigurer, systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman, fått kritik från flera håll för sitt kosttillskott "Hers" och hur deras följare marknadsför produkten i sociala medier. I "Fredagspodden" säger de att den senaste veckan varit "hemsk".

– Vi har skapat ett kosttillskott och blir behandlade som att vi säljer knark, säger Hannah Widell i podden.

– Jag har inget att be om ursäkt för, säger Amanda Schulman.

Facebook och Google kontrollerar 20 procent av reklammarkanden
Enligt en undersökning från Zenith hamnade 20 procent av de globala reklaminvesteringarna 2016 hos Google och Facebook. 2012 låg motsvarande siffra på 11 procent och it-jättarna har under dessa år stått för 64 procent av den totala tillväxten på reklammarknaden. Det skriver Campaign.

Donald Trump till ny attack mot medierna
USA:s president Donald Trump jubilarfirade sina 100 första dagar på posten med ett stormöte i delstaten Pennsylvania. Bara minuter in i talet, som höll på en dryg timme, gick presidenten till attack mot medierna – i synnerhet CNN, CBS och New York Times. Mitt under sitt anförande pekade han på pressuppbådet och sa att de höll på med "fejkade nyheter".
– Jag lovade er hundra dagar av "action", och nu är de alla helt slut! Ingen har sett något sådant här förut, sa Trump enligt CNN.

"Vi är inte fejkade nyheter"
Donald Trumps tal hölls samtidigt som årets korrespondentmiddag för Vita husets reportrar. En middag som presidenten tidigt aviserade att han nobbar, som den förste president sedan 1981. Även om presidenten nobbade middagen vände sig flera av talarna vid middagen direkt till presidenten i sina anföranden, bland annat Bob Woodward, som avslöjade Watergate-skandalen tillsammans med Carl Bernstein på 1970-talet.
– Herr president, medierna är inte fejkade nyheter, sa han.
Jeff Mason, som är ordförande för korrespondentföreningen, sa i sitt tal på middagen att presstillgången under Trumps styre har varit "väldigt bra".
– Med tanke på all spänning i relationen är det en aspekt som ofta förbises, sa han, men tillade att det inte går att ignorera den retorik om medier som Trump använder. Det rapporterar TT.

Varannan nöjd med mediernas terrorbevakning
Mediernas rapportering om terrordådet i Stockholm får mer än godkänt. 54 procent av svenskarna anser att medierna gjorde ett mycket bra eller ganska bra jobb. Det visar en undersökning av Ipsos, rapporterar Dagens Nyheter. En av fem tillfrågade ger journalisterna underkänt. Mest missnöjda är de som röstar på Sverigedemokraterna – endast 38 procent av dem tycker att medierna gjorde ett bra jobb.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.