Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svensk Bokhandel blir betalsajt

Publicerad: 7 Maj 2012, 10:13

Svensk Bokhandel har tidigare varit fritt tillgängligt via nätet, men från och med den 15 maj går sajten över till att endast vara tillgänglig för prenumeranter och betalande användare: – Det finns en enkel förklaring. God journalistik kostar och då är det bättre att göra en sådan här övergång när vi har en bra ekonomi och se vart vi landar, säger Lasse Winkler.


Ämnen i artikeln:

Svensk Bokhandel

Han menar att för ett par år sedan var alla övertygade om att gratis  var rätt väg att gå för material på nätet, medan man numera pratar om  att användaren måste betala för informationen.

För Lasse Winkler finns  det dock ingen enkel sanning som går att applicera på alla verksamheter som  erbjuder information via nätet:
– Time Magazines chefredaktör  besökte olika universitet för ett par år sedan och sade att om vi ska ha  råd att skicka reportrar till Kabul så kan inte ni bara läsa gratis på  nätet. Vi är likadana. Vi jobbar med kvalitet och sådant kostar pengar,  säger han.

Han menar att man måste tänka på det som att  nätet förändrar hela ekonomin och i ett sådant sammanhang bedömer han att Svensk Bokhandel måste låsa sina artiklar.

Svensk Bokhandel har idag cirka 3 500-4 000 läsare per nummer. Sajten har cirka 8 000 unika besökare per vecka.

Vanliga  prenumeranter får dock även fortsättningsvis tillgång till all  information på nätet gratis – en tidningsprenumeration kostar 690 kronor  för 21 nummer på ett år, varav tre stora kataloger om vilka böcker som  kommer.

Men nu ska man alltså även kunna köpa en digital prenumeration för 450 kronor per år.

Det blir ingen Big-Bang, utan man kan pröva tjänsten gratis fram till årsskiftet till ett starkt reducerat pris:
–  Skillnaden mellan en vanlig prenumeration och en nätprenumeration blir i  princip portot. Om folk tycker att vi kommer med bra information  betalar man och om inte så finns vi inte. Så enkelt är det, säger Lasse  Winkler.

Svensk Bokhandel ägs av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Företaget  omsatte 10,3 miljoner kronor år 2010 och gjorde ett resultat  efter finansnetto på -695 000 kronor, året innan omsatte man nära 9,9  miljoner kronor och hade en förlust på nära -1,4 miljoner kronor:

–  Du ser inte årets resultat, men det kan jag säga redan nu att det  kommer att bli bättre än året dessförinnan. Så det handlar inte om dålig  ekonomi, utan att förbereda sig inför morgondagen. Man behöver ju inte  vara Einstein för att se att folks läsvanor förändras. Tekniknördarna vill ju att allt ska vara gratis, men de vill ju själva ha betalt för sitt jobb, säger Lasse  Winkler.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Svensk Bokhandel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.