Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svensk ”Spotify” med bilder får in 20 miljoner

Publicerad: 30 Januari 2014, 10:11

Mathias Björkholm, Henrik Bergqvist.

Foto: Pressbild.

Den nystartade fototjänsten PicHit.me anser sig vara bildernas svar på Spotify. Tjänsten är redan standard i Micosoft Powerpoint och bolaget har precis fått in 20 miljoner kronor i riskkapital – statliga Almi Invest har gått in med störst andel.


Tjänsten är prenumerationsbaserad och affärsmodellen riktar sig till  både användare och fotografer.

PicHit.me har idag över 100 000 bilder i  sin databas och då framförallt genrebilder, enligt DI.se.

Förutom  att tjänsten hela tiden ska fyllas på med bilder från såväl entusiaster  som professionella fotografer ska användarna kunna efterfråga bilder via  bolagets nätverk, enligt DI.se – precis som med Spotify får  fotograferna en liten andel av intäkterna varje gång deras bild används.

–  Den typiske användaren är en projektledare eller säljare som behöver  bilder Powerpoint-presentationer eller i andra kommersiella sammanhang,  säger Mathias Björkholm, som har grundat PicHit.me ihop med bolagets vd  Henrik Bergqvist.

Duon har arbetat med olika it-projekt i 10 år och startade bland annat mataffären.se, som idag ingår i KF.

Almi Invest tror stenhårt på bolaget.
– PicHit.me bryter mönster och förändrar beteenden på ett positivt sätt, säger Tarja Berge, investeringsansvarig på Almi till DI.se

Tjänsten introducerades i förra veckan och är nu en standardapplikation i Microsoft Powerpoint.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.