Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svenska medier överger Facebook-pixeln

Publicerad: 31 Maj 2018, 09:14

Foto: Most Photos

"Facebook har glatt tagit all data och bygger i det närmaste en perfekt profil över människor på individnivå. Det är skrämmande", säger Peter Wolodarski till Breakit.


Ämnen i artikeln:

DNFacebookBreakit

Breakit kan idag avslöja att svenska partier kartlägger dig i smyg, där de övervakar vad användaren gör på deras sajter och delar dina uppgifter med Facebooks spårningsprogram.

I och med Facebooks nya riktlinjer och GDPR-lagen kan en oönskad kartläggning vara olaglig, Dagens Nyheter och Aftonbladet har sedan tidigare gjort sig av med pixeln och nu väljer flera svenska medier att ta bort Facebook-pixeln från sina sajter.

DN:s chefredaktör, Peter Wolodarski, säger till Breakit att han inte förstått omfattningen av den data som Facebook får tillgång till genom pixeln.

– Ofta säger folk att användarna inte förstår vilken data som samlas in, men det är mediecheferna som inte har förstått. Facebook har glatt tagit all data och bygger i det närmaste en perfekt profil över människor på individnivå. Det är skrämmande", säger Peter Wolodarski till Breakit.

För några veckor sedan tog DN bort spårningsfunktionen, efter att ha använt den i cirka ett år. Flera medier har använt sig av pixeln, som bland annat följer vad facebookanvändare gör på en hemsida. Den kan även ta reda på ip-adress och vilka sidor du besöker.

Anledningen till att många har valt att använda sig av spårningsprogrammet, är för att skräddarsy innehållet gentemot besökaren. Om en målgrupp läser mycket om ett speciellt ämne kan sedan annonseringen riktas mot målgruppen utifrån dessa intressen.

Enligt Breakit har DN använt sin Facebook-pixel till att sälja digitala prenumerationer. Beslutet att ta bort kan leda till mindre intäkter, men Peter Wolodarski säger till tidningen att det är nödvändigt för att skydda användarens data.

– Vad vi trodde var att vi kunde optimera vår marknadsföring på Facebook. Det fanns inte på kartan att vad de gör är att ta surfdata och koppla ihop det med individer. Det var en överraskning", säger Peter Wolodarski.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

DNFacebookBreakit

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.