Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Svenska reklamserien ska jobba som Mad Men

Publicerad: 25 april 2012, 12:28

Frank Hollingworth, Sunit Mehrotra, Nima Stillerud och Pontus Edgren jobbar med reklamkomedin som ska ha premiär i tv nästa vår.

Foto: Sören Andersson, Björn Elgstrand och Rebecca Martyn.

Jarowskij har fått en beställning från en av de kommersiella kanalerna på att utveckla en synopsis för den planerade tv-serien om reklambranschen. Det är också klart att man på Mad Men-vis ska integrera varumärkena i serien: – Det kan exempelvis bli att ett helt avsnitt handlar om Ikea, säger Pontus Edgren, vd på Jarowskij.


Jarowskij har träffat de stora kommersiella kanalerna under årets första månader för att diskutera planerna kring den nya reklamsåpan, som Resume.se tidigare skrivit om. En idé som ursprungligen födde av King och Jarowskij.

Jarowskij har nu gått vidare med en av kanalerna, vilket rent praktiskt innebär att bolaget har fått en beställning på att få fram en synopsis för serien:

–  Det ser verkligen ljust ut nu för att serien ska bli av, säger Pontus Edgren.

Han berättar också att man redan är på det klara med hur serien ska finansieras.

Här bygger upplägget på samma tänk som i Mad Men, där man exempelvis har Lucky Strike som kund:

– Vi tänker inte jobba som man gör i James Bond-filmerna, utan det handlar mer om att hela avsnitt kan handla om exempelvis Ikea, Handelsbanken eller Fonus och då blir det förhoppningsvis också enklare att finansiera serien, säger Pontus Edgren.

Pontus Edgren räknar med att inspelningarna drar igång som tidigast under våren nästa år samt att serien visas under hösten samma år.

Han vill dock lägga in en brasklapp:

– Utvecklingsavtalet känns som ett mycket bra inledande steg för att vi ska kunna göra verklighet av komediserien, men måste komma ihåg att vi ännu inte har fått någon produktionsbeställning,  säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.