Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svenska Spel attackerar media

Publicerad: 25 Mars 2011, 09:33

Allsvenskan kan få nytt namn när Svensk Elitfotboll vill bilda ligaförbund och sälja namnrättigheterna. Idag ägs rättigheterna till Allsvenskan av Svenska Spel, fram till 2014. – Jag blir upprörd över den här följetongen, säger Johan Lindvall, sponsringschef på Svenska Spel.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelNiklas OlovzonAllsvenskan

Anders Svensson, Elfsborg i duell med IFK Göteborgs Gustav Svensson. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Svensk Elitfotboll vill bilda nytt ligaförbund och sälja namnrättigheterna till allsvenskan.
På så sätt hoppas man kunna dubbla klubbarnas intäkter. Svenska Spel äger rättigheterna till allsvenskan fram till 2014 så innan dess är försäljning av rättigheterna inte aktuell. Johan Lindvall tycker att det är upprörande att detta inte framkommer i mediernas spekulationer.
– Vi betalar mycket pengar för detta och att det inte framgår någonstans upprör mig. Jag blir upprörd över den här följetongen. Vi äger rättigheterna fram till 2014 och har första tjing på dem efter det.

Han vill inte kommentera hur långt Svenska Spel skulle vara beredda att gå för att behålla rättigheterna.
– Men Svensk fotboll är jätteviktigt för Svenska Spel.

Vilket företag som köper rättigheterna återser att se. Niklas Olovzon, S&B:s grundare, tror att det kommer att handla om ett företag som redan har en stark anknytning till Allsvenskan och då ligger Svenska Spel givetvis nära till hands.
– Jag tror att det kommer handla om ett företag som redan har en stark anknytning till fotbollen och som ytterligare vill befästa den positionen. Man skulle också kunna tänka sig att det blir ett stort  företag som vill använda fotbollen för att etablera sig på den svenska marknaden men det tror jag inte är lika troligt. Svenska Spel står nära till hands och är väl ingen djärv gissning om jag skulle spekulera, säger han.

Hur mycket ett titelsponsorskap av allsvenskan skulle kunna tänkas vara värt är svårt att säga exakt men enligt Niklas Olovzon rör det sig om runt 20-30 miljoner.
– Hur mycket det är värt beror givetvis på vilket företag det är som köper rättighetern och om man byter namn på ligan eller inte. Men ett par tiotal miljoner skulle man uppskatta att det är värt, något mer om man får in företagsnamnet i ligans namn. Varumärket Allsvenskan är givetvis värt betydligt mer än så.

Han påpekar också att det är viktigt att komma ihåg att ett namnbyte på ligan visserligen ökar exponeringen för ett företags namn men att det samtidigt får ett försämrat associationsvärde då man måste marknadsföra det som ett nytt varumärke.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.