Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Svenska tidningarna: "Vi kommer inte sluta med breaking news"

Publicerad: 4 april 2016, 13:05

Foto: Colourbox

Brittiska The Times beslutade att överge breaking news. Resumé frågar chefredaktörerna på SvD och GP om det kan bli aktuellt för de svenska dagstidningarna att göra detsamma.


När Fredric Karén fick höra att The Times skulle överge breaking news och istället satsa på schemalagd publicering av allt digitalt innehåll, med mer djupgående analys och nyhetsfördjupning, skrev han på Twitter att beslutet lät intressant.

Fredric Karén, kan du utveckla?

– Alla radikala och tydliga grepp och förändringar som medievarumärken gör är intressanta att följa, tycker jag. I en allt mer digitaliserad värld måste vi alla vara beredda att ompröva gamla sanningar. Det The Times gör är säkert omtumlande för dem internt och för deras läsare, men kanske rätt för företaget på sikt. Jag förmodar att de har analyser som stödjer det här beslutet och då är det intressant att följa vilken påverkan det har på Times annons- och läsaraffär över tid, skriver han i ett mejl till Resumé.

Times digitala chef Alan Hunter säger att läsarna inte kommer till tidningen för breaking news, utan att de går till BBC eller Twitter för det, där de inte behöver betala för läsningen. Har du samma tankegångar vad gäller Sveriges kvällstidningar?

– Visst är det så att läsarna vid stora nyhetshändelser tenderar att gå till Aftonbladet, men det handlar också vilket ämne det är. Vi flashar ju många näringslivsnyheter och får mycket direkttrafik på det. Och för vissa är Twitter en primär nyhetskälla, men kom ihåg att Twitter används av en bråkdel av läsarna och är knappast ett skäl för oss eller andra att sluta med nyhetsuppdateringar i realtid, skriver han, och utvecklar vidare att många kommer till SvD i en ”andravåg” för en annan vinkel eller snabb första analys.

Kan det bli så att SvD går samma väg och helt slopar snabba nyheter och notiser i mobilen?

– Nej. Jag ser inte en sådan utveckling för oss. Att The Times gör det kan beror på att de har en väldigt stor publik från början, såväl i UK som i de engelskspråkiga världen. Då har de kanske "råd" att differentiera sig mer mot sina konkurrenter och gå en radikalt annorlunda väg.

Cecilia Krönlein, chefredaktör på GP, hänvisar till Markus Hankins, onlinechef som också han svarar per mejl och kommenterar The Times beslut med följande ord.

– Rupert Murdoch må vara en väldigt framgångsrik affärsman och medieägare på många plan, men det finns även otaliga exempel på hur företag i hans koncern inte har lyckats kapitalisera digitalt på sina starka varumärken. Så den här förändringen tycker inte jag är direkt banbrytande. Jag tycker The Times har tagit många märkliga beslut kring sin digitala strategi och jag skulle inte bli förvånad om de river upp den här nya vägen till framgång redan om något år. Hunter har en poäng i det han säger om att det är svårt att konkurrera med ”gratis”-kanaler, men kom ihåg att majoriteten av de nyheter som folk får i ens Twitterflöden även är sådant som produceras av stora mediehus, inte av enskilda privata bloggare.

Göteborgspostens läsare kommer till tidningens webb för de snabba nyheterna – men stannar för de långsamma, skriver Markus Hankins.

Kan man kombinera snabba och långsamma nyheter?

– Det visar kvällstidningarna i Sverige på ett bra sätt att man kan. De har några av de största gräven i Sverige med små resurser och är fortsatt, i alla fall oftast, nyhetsledande på snabba nyheter. Och det är ingen slump att rena digitala satsningar med allt från Nyheter24 till JKPGlive modellerar sin affärsidé på hur kvällstidningarna tagit online i Sverige.

Kan det bli så att GP går samma väg och helt slopar snabba nyheter och notiser i mobilen?

– Om fem år får vi svaret. Men där vi står i dag tror jag att det är osannolikt.

Senast i dag kunde Resumé berätta att Göteborgsposten rekryterar en ny trio som ska bidra till att bygga upp GP som ett "breaking news-alternativ inte bara i Västsverige, utan även för stockholmare, skåningar eller norrlänningar."

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.