Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svenska tv-priser lägst i Norden

Publicerad: 18 November 2010, 07:43

Trots höjningar är de svenska priserna betydligt lägre än danskarna som är näst billigast i Norden.


Ämnen i artikeln:

MindshareSveriges MediebyråerTV4Staffan Slörner

Det är Mindshare i Danmark som i undersöker den nordiska tv-marknaden i ny numret av sitt magasin Markeds Horisont som refereras i tidningen Markedsføring.

Danskarna har varit övertygade om att de varit billigast för annonsörer i tv men Mindshares undersökning visar att Sverige har lägre priser.

Undersökningen har genomförts med hjälp av Mindshare i de olika nordiska länderna. En brief har gått ut till ut till tv-bolagen om en kund som vill gå för första gången i tv vecka 43-44 och målgruppen är personer i åldern 30 till 60 år. Sedan räknar man fram ett kontaktpris per 1000 personer. Det handlar inte om årsavtal utan en enskild förhandling.

Det danska priset blev fastlagt till index 100. Norrmännen är dubbelt så dyra och indextalet hamnade på 203. Även finländarna är dyrare med ett index på 143.

Men de fullbokade svenska tv-kanalerna hamnade på en prisnivå som gav index 60. Mindre än en tredjedel jämfört med Norge.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.