Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Svenskarna mest begivna på Adblockers

Publicerad: 19 september 2016, 14:12

Adobe har tittat på hur många som använder Adblockers i ett antal länder.


Ämnen i artikeln:

AdblockAdobe

Det visar sig att svenskarna är de flitigaste användarna av annonsblockerare i de undersökta länderna.

Enligt rapporten Advertising Demand Report 2016: Europe använder 28 procent av svenskarna Adblockers, Tyskland (27%), Danmark (26%), Kanada (24%) och Spanien (19%).

71 procent av trafiken till svenska webbsidor är annonsgenererad, vilket i rapporten menas sådan trafik som inte är direkt, till exempel om man kommer in via Facebook. Snittet i Europa är 68 procent.

– Det är intressant att se att svenskarna använder sig av Adblockers i så pass hög uträckning samtidigt som en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. Det visar inte minst att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om irritationsmoment, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud, i en kommentar till rapporten.

Rapporten visar dessutom att webbtrafiken till sajter i Europa de senaste 42 månaderna har minskat med 0,3 procent. 54 procent av sajterna har vuxit och 46 procent krympt.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

AdblockAdobe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.