Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sveriges Radio kritiseras för Twitch-satsning

Publicerad: 4 januari 2018, 10:04

Cajsa Lindberg, kanalansvarig på P3, tycker inte att det är några konstigheter att P3 Spel möter publiken där de är.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Som ett led i att möta publiken där den finns kommer P3 Spel under våren att använda sig av streamingplattformen Twitch. En satsning som möter kritik.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio P3TwitchSveriges Radio

Just nu håller P3 Spel att se över i vilka former de distribuerar material kopplat till programmet. De exakta detaljerna för hur omgörningen kommer att se ut är ännu inte satta men ett led i att möta lyssnarna där de befinner sig är att låta programledarna strömma innehåll på plattformen Twitch. Twitch är den huvudsakliga streamingplattformen för gamingintresserade där man i huvudsak tittar på andra, ofta professionella, spelare. Programledarna kommer även interagera med tittarna via Discord, en tjänst som kan liknas vid Skype för spelintresserade.

– P3 Spel är ett jättebra exempel på ett magasinsprogram som krävt en enorm bredd i innehållet för att det ska passa hela publiken i FM. Det är en typ av innehåll som är svårt att sända i radio. Vår målgrupp i det här fallet, som i mångt och mycket är spelintresserade unga killar, har andra krav på innehållet och befinner sig på helt andra plattformar än vi är vana vid. Det vore direkt nonchalant av oss att inte möta dem där de är. Grunderbjudandet är dock fortfarande poddar och spelnyheter och vi kommer erbjuda P3 Spel i FM även i fortsättningen – om än i annan form, berättar Cajsa Lindberg, kanalansvarig på P3.

En som kritiserat P3 Spels Twitch-satsning är Aftonbladets sociala medier-chef Eric Karlsson. På Twitter kallar han satsningen för det "kanske mest offensiva draget från public service hittills" och menar att när public service lägger sitt innehåll på Twitch utan att behöva tjäna annonspengar så snedvrider man konkurrensen på spelmarknaden för svenska medier.

Hur ser du att ni fyller en kommersiell kanal med ert innehåll?

Egentligen är det inte konstigare än att vi lägger vårt innehåll på Spotify. Det viktiga är att det är vi som står för innehållet och bestämmer över publiceringen. Delar av Sveriges Radios material finns även på YouTube, Twitter, Instagram och Facebook. Det är en strategi som hela Sveriges Radio har att möta lyssnarna där de befinner sig, vi kan inte sitta stilla och vänta på att de kommer till oss, säger Cajsa Lindberg.

Innebär det att ni skulle tänka er att lägga ut längre material, exklusive puffar, på en plattform som Facebook?

Det gör vi ju till viss del, främst för att skapa kontakt med publiken. Vi livesänder ju vissa saker på Facebook men det är främst extramaterial och inte huvudinnehållet. När vi till exempel kör P3 Sessions på YouTube gör vi ju det för att dra in publiken till radion.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö uppgav förra året att Sveriges radio skulle öka sin närvaro på andra plattformar än sin egen.

"Sveriges Radio planerar för att öka användandet av utbudet via mobila plattformar liksom deltagande via sociala medieplattformar" berättade hon i en skrivelse till kulturdepartementet.

Public service ökade närvaro på de sociala plattformarna har kritiserats av en rad mediechefer på kommersiella bolag.

P3 Spel kommer inte att plockas ur tablån men sändningarna kommer att anpassas efter nyhetsläget, en förändring som fler program i P3 kommer genomföra.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.